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A method to determine the torque-speed-characteristic of a motor for an electric aircraft from real mission profiles

Knapp, Tobias und Centner, Matthias und Sturm, Gino und Lang, Matthias und Hepperle, Martin (2025) A method to determine the torque-speed-characteristic of a motor for an electric aircraft from real mission profiles. VDE - Antriebssysteme, 2025-10-08 - 2025-10-09, München.

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Kurzfassung

[‎03.‎12.‎2025 15:58] Lang, Matthias ( EL-KPT ): This paper proposes a method to derive the torque and speed of an airplane propeller out of a given altitude and velocity profile. The method includes an efficiency optimization for the variable pitch propeller at every single timestep and therefore, utilizes the advantage that an electric drive system can dynamically follow the resulting variablespeed reference. The determined torque-speed-characteristic forms the basis for designing a suitable electrical motor. Additionally, the influence of the blade angle to the required power of the drive is discussed. Finally, the derived method is applied in order to compare the proposed variable speed strategy to a conventional strategy with constant rotational speed, which reveals only small improvements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220328/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A method to determine the torque-speed-characteristic of a motor for an electric aircraft from real mission profiles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Knapp, TobiasTU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Centner, MatthiasTU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sturm, GinoTU DredenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lang, Matthiasmatthias1.lang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hepperle, MartinMartin.Hepperle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Oktober 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:electric aircraft, variable pitch propeller, blade angle, torque-speed characteristic, variable speed operation, constant rotational speed operation, mission profile
Veranstaltungstitel:VDE - Antriebssysteme
Veranstaltungsort:München
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Oktober 2025
Veranstaltungsende:9 Oktober 2025
Veranstalter :VDE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Komponententechnologien
Hinterlegt von: Ragotzky, Sabine
Hinterlegt am:08 Dez 2025 15:17
Letzte Änderung:08 Dez 2025 15:17

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