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Human Factors evaluation of a tablet-based train remote control

Naumann, Anja und Adam, Justin (2025) Human Factors evaluation of a tablet-based train remote control. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter 2025 Annual Conference. doi: 10.82505/k214-v385. ISSN ISSN 2333-4959 (online).

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Offizielle URL: http://hfes-europe.org

Kurzfassung

In the Automated Regional Trains in Lower Saxony (ARTE) project, the partners investigated highly automated operation (Grade of Automation 3 and 4, GoA 3 and 4) in today's rail network. The project also focused on the development of a simplified control for fallback mode using a tablet computer. This is the Remote Train Operation (RTO) which is to be used in the event of a malfunction of the Automatic Train Operation (ATO). It offers a lean technical solution for employees to control the vehicle remotely or on site via the user interface on the tablet. In this way, the consequences of a malfunction of the ATO can be reduced, tracks and routes cleared on time and passengers transported to the next station. In three user tests (model railway, test track, public rail infrastructure), the tablet remote control was evaluated from a Human Factors perspective. Results show that for enhancing usability and acceptance, improvements of the user interface and technical preconditions are necessary. They also indicate a lower SA together with a higher cognitive workload, when no direct view from the cab is possible and the video is the only source of visual information.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220038/
Dokumentart:Tagungsband
Titel:Human Factors evaluation of a tablet-based train remote control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Naumann, AnjaAnja.Naumann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5766-9907198752998
Adam, JustinTechnische Universität BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 November 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.82505/k214-v385
Seitenbereich:Seiten 5-18
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
De Waard, DickUniversity of Groningen, Delft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Onnasch, Lindalinda.onnasch (at) tu-berlin.dehttps://orcid.org/0000-0002-2086-774XNICHT SPEZIFIZIERT
Liebherr, MagnusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dettmann, AndréNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Siebert, FelixNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karrer-Gauß, KatjaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winkler, SusannNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Toffetti, AntonellaCRFNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
De Angelis, MarcoUNIBONICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter 2025 Annual Conference
ISSN:ISSN 2333-4959 (online)
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Remote Train Operation, Human Factors, Automated Train Operation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - CaRe4Rail - Capacity and Resilience 4 Rail
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Schienensysteme und -technologien
Hinterlegt von: Naumann, Anja
Hinterlegt am:04 Dez 2025 17:17
Letzte Änderung:04 Dez 2025 17:17

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