elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

TSP with three artificial temperature-difference enhancement approaches for transition detection in ETW

van Hinsberg, Nils und Henne, Ulrich und Klein, Christian und Risius, Steffen und Weiss, Armin und Ondrus, Vladimir und Hensch, Ann-Katrin und Guntermann, Peter und Bay, Michael (2025) TSP with three artificial temperature-difference enhancement approaches for transition detection in ETW. AIAA Journal, Seiten 1-11. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J066023. ISSN 0001-1452.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.J066023

Kurzfassung

The natural-laminar-flow (NLF) technology is a highly promising method to increase the aerodynamic performance of next generation commercial transport aircraft, whilst simultaneously reducing their fuel consumption and CO$_{2}$ emissions. For an optimal design, detailed knowledge on the boundary-layer evolution over the wings during different steady and dynamic flight conditions is crucial. Temperature-Sensitive Paint (TSP) is a well-suited optical measurement technique to obtain quantitative information on the spanwise-distributed transition location in model tests at cryogenic temperatures and elevated pressures. For precise boundary-layer transition detection, TSP requires an artificial enhancement of the temperature difference between the laminar and turbulent sections of the boundary layer. This paper presents TSP measurements on a forward-swept wing fuselage-belly fairing configuration, conducted in the European Transonic Windtunnel (ETW), for laminar-turbulent transition detection on the suction side of the wing at various static pitch angles and flight-relevant flow conditions. Three different methods to achieve the necessary temperature difference between the TSP-coated model surface and the flow were tested and their results evaluated for the applicability and efficiency in cryogenic testing with TSP. With each method, the transition pattern and its dependency on the pitch angle could be captured successfully with close agreement of the corresponding results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219841/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Published Online:10 Oct 2025; eISSN: 1533-385X
Titel:TSP with three artificial temperature-difference enhancement approaches for transition detection in ETW
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van Hinsberg, Nilsnils.vanhinsberg (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7411-333X200235240
Henne, UlrichUlrich.Henne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, ChristianChristian.Klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922200235241
Risius, Steffensteffen.risius (at) fh-kiel.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, Arminarmin.weiss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7532-2974200235242
Ondrus, Vladimirvlondrus (at) fh-muenster.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hensch, Ann-Katrinann-katrin.hensch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Guntermann, Peterpg (at) etw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bay, Michaelmichael.bay (at) laserline.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 Oktober 2025
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.J066023
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Temperature-Sensitive Paint, laminar flow, forward-swept wing, transition, cryogenic, ETW, ECOWING, ULTIMATE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Bonn-Oberkassel , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:19 Dez 2025 10:42
Letzte Änderung:19 Dez 2025 10:42

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.