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Methods to develop PEM fuel cell-based powertrains for regional aircraft – a multiple scales approach

Murschenhofer, Dominik und Bänsch, Cornelie (2025) Methods to develop PEM fuel cell-based powertrains for regional aircraft – a multiple scales approach. In: Methods to develop PEM fuel cell-based powertrains for regional aircraft – a multiple scales approach, Seiten 1-11. 11th International Symposium on Development Methodology, 2025-11-11 - 2025-11-12, Wiesbaden, Germany. ISBN 978-3-9825502-0-6.

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8MB

Offizielle URL: https://www.avl.com/sites/default/files/2025-11/isdm-papers-2025.zip

Kurzfassung

In this paper, four different test environments operated by the DLR Institute of Engineering Thermodynamics are presented. These test environments are designed for the development and optimization of fuel cell systems and fuel cell-based powertrains for aircraft applications and the development of application-specific operating strategies. To this end, the research is conducted on different scales, ranging from the investigation of short-stack fuel cell systems with a few kW power under high-altitude conditions to the analysis of the coupling behavior of the different subsystems of a fuel cell-based electrical powertrain in the MW range. Selected results of experimental investigations are discussed. On the one hand, these results highlight the large optimization potential through altitude-adaptive fuel cell system control. On the other hand, the successful proof of performance of a multi-stack fuel cell system and an e-drive system in the MW range conducted on a novel large-scale research facility is shown.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219595/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Methods to develop PEM fuel cell-based powertrains for regional aircraft – a multiple scales approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Murschenhofer, Dominikdominik.murschenhofer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5201-3562198230914
Bänsch, CornelieCornelie.Baensch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Erschienen in:Methods to develop PEM fuel cell-based powertrains for regional aircraft – a multiple scales approach
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Murschenhofer, Dominikdominik.murschenhofer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5201-3562198230914
Bänsch, CornelieCornelie.Baensch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:International Symposium on Development Methodology
ISBN:978-3-9825502-0-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Development methodology, fuel-cell, aircraft powertrain
Veranstaltungstitel:11th International Symposium on Development Methodology
Veranstaltungsort:Wiesbaden, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:11 November 2025
Veranstaltungsende:12 November 2025
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Energiesystemdesign
HGF - Programmthema:Digitalisierung und Systemtechnologie
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemtechnologie und -analyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Energiesystemtechnologie
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Energiesystemintegration
Hinterlegt von: Murschenhofer, Dominik
Hinterlegt am:28 Nov 2025 15:48
Letzte Änderung:28 Nov 2025 15:48

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