elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Techno-economic analysis of decarbonization pathways for a deep-sea container vessel

Sontakke, Ishan und Bergström, Martin und Gosala, Vaidehi und Baldauf, Michael und Ehlers, Sören (2025) Techno-economic analysis of decarbonization pathways for a deep-sea container vessel. Ship Technology Research, Seiten 1-18. Taylor & Francis. doi: 10.1080/09377255.2025.2585247. ISSN 2056-7111.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Kurzfassung

This study identifies a cost-effective decarbonization strategy for a deep-sea container vessel to meet the greenhouse gas emission (GHG) reduction targets set by the International Maritime Organization (IMO) and European Union (EU). For assumed scenarios for technology availability and costs until 2040, we assess the techno-economic viability of selected energy-saving technologies and alternative fuels under regulatory constraints. Our findings indicate that, for the considered vessel type, speed reduction, air lubrication, and hull maintenance are the most cost-efficient measures to reduce GHG emissions through 2030, after which stricter regulatory thresholds make it necessary to shift to clean alternative fuels. Among the alternative fuels evaluated, we identify ammonia as the most cost-effective.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219410/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Techno-economic analysis of decarbonization pathways for a deep-sea container vessel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sontakke, Ishanishan.sontakke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-6581-5038197739037
Bergström, Martinmartin.bergstroem (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7758-3038197739038
Gosala, Vaidehivaidehi.gosala (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9709-8371197739040
Baldauf, Michaelmichael.baldauf (at) hs-wismar.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehlers, Sörensoren.ehlers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5698-9354NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 November 2025
Erschienen in:Ship Technology Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1080/09377255.2025.2585247
Seitenbereich:Seiten 1-18
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:2056-7111
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Container ships; maritimedecarbonization; techno-economic analysis; cleantechnologies; emissionreduction; regulations;decarbonization pathway;alternative fuels
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - MoDa - Models and Data for Future Mobility_Supporting Services
Standort: Geesthacht
Institute & Einrichtungen:Institut für Maritime Energiesysteme
Hinterlegt von: Sontakke, Ishan
Hinterlegt am:24 Nov 2025 07:37
Letzte Änderung:01 Dez 2025 10:52

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.