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Test Stand for Measurements on Lateral Stability of Rotorcraft in Ground Effect

Schwalbe, Julien und Schreiner, Felix und Gardner, Anthony und Wolf, Christian und Bartzsch, Hauke Till und Heintz, Alexander und Braukmann, Johannes N. (2025) Test Stand for Measurements on Lateral Stability of Rotorcraft in Ground Effect. In: 22. STAB-Workshop - Jahresbericht 2025, Seiten 52-53. 22. STAB-Workshop 2025, 2025-11-10 - 2025-11-12, Göttingen, Deutschland.

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13MB

Offizielle URL: https://www.dlr.de/de/as/aktuelles/veranstaltungen/stab/stab_workshop/stab-jahresbericht_2023.pdf/@@download/file

Kurzfassung

The unique capability of helicopters to hover close to the ground offers significant operational advantages. However, hover flight in ground effect (IGE) involves complex aerodynamic phenomena that decrease power demands while simultaneously introducing stability challenges. These effects arise from interactions among blade tip vortices, detachment vortices, and wandering stagnation point flows with recirculating regions beneath the rotorcraft. Given the proximity to the ground, even minor instabilities can cause uncomfortable motions and, in extreme cases, safety risks. Despite its importance, the transient flow topology and stability characteristics of rotorcraft operating IGE remain insufficiently understood, particularly regarding root cutout, fuselage design, trimming, and crosswind conditions. Consequently, high-quality experimental data are required to better understand the flow mechanisms and improve helicopter safety and performance during IGE operations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219367/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Test Stand for Measurements on Lateral Stability of Rotorcraft in Ground Effect
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwalbe, Julienjulien.schwalbe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-5460-9646197450264
Schreiner, Felixfelix.schreiner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447197450265
Wolf, ChristianChristian.Wolf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9052-7548NICHT SPEZIFIZIERT
Bartzsch, Hauke TillHauke.Bartzsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7198-9819197450269
Heintz, Alexanderalexander.heintz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-4371-7138197450270
Braukmann, Johannes N.Johannes.Braukmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8046-9623NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 November 2025
Erschienen in:22. STAB-Workshop - Jahresbericht 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 52-53
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSTABNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Jahresbericht
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter, ground effect, stability, experiment, RTG
Veranstaltungstitel:22. STAB-Workshop 2025
Veranstaltungsort:Göttingen, Deutschland
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:10 November 2025
Veranstaltungsende:12 November 2025
Veranstalter :DLR, STAB
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:20 Nov 2025 10:37
Letzte Änderung:20 Nov 2025 10:37

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