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Design and Evaluation of a Modern Controller Working Position using High-Fidelity Mock-Ups

Nöhren, Lennard und Tyburzy, Lukas und Temme, Marco-Michael und Muth, Kathleen und Hofmann, Thomas und Heßler, Deike und Tenberg, Felix und Viet, Eilert und Wimmer, Michael und Norbart, Roy (2025) Design and Evaluation of a Modern Controller Working Position using High-Fidelity Mock-Ups. In: 44th IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, DASC 2025. 44th Digital Avionics Systems Conference, 2025-09-14 - 2025-09-18, Montreal, Kanada. (im Druck)

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
5MB

Kurzfassung

One of the most important tools for air traffic controllers (ATCO) is the controller working position (CWP) software, whose human-machine interface (HMI) design is crucial for enabling ATCOs to work safely, efficiently, and with proper situational awareness. To ensure the CWP meets the ATCO's needs and achieves high user acceptance, it is essential to involve them in early design decisions and throughout the development process. This study presents approaches of a more modern CWP design that was developed in a user-centered approach using high fidelity mock-ups with the goal of improving existing CWP designs and integrating advanced features such as weather visualization and trajectory advisories. The design was validated in multiple workshops with ATCOs, focusing on both basic features (e.g., colors, track label design and layout) and more sophisticated functionalities. The quantitative user experience evaluation and qualitative feedback analysis showed very positive results in regards to usability and acceptance, particularly for the integration of conflict advisories and the overall air situation display design. The findings also revealed areas for further enhancement, such as the presentation of weather information and the layout preferences. The validation methodology proved to be an effective and cost-efficient way to evaluate designs with users in early software development stages. The findings of this research provide valuable insights for the development of future CWPs, highlighting the potential benefits of adopting a usercentered design approach. While the low number of participants limits the generalizability of the findings, the study demonstrates the feasibility and benefits of this design approach and the use of high-fidelity mockups in the safety-critical air traffic control domain.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219203/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design and Evaluation of a Modern Controller Working Position using High-Fidelity Mock-Ups
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Nöhren, LennardLennard.Noehren (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-3832-7963NICHT SPEZIFIZIERT
Tyburzy, Lukaslukas.tyburzy (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-2645-587XNICHT SPEZIFIZIERT
Temme, Marco-Michaelmarco.temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2446-5489NICHT SPEZIFIZIERT
Muth, KathleenKathleen.Muth (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hofmann, Thomast.hofmann (at) hs-osnabrück.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heßler, Deikedeike.hessler (at) hs-osnabrück.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tenberg, Felixfelix.tenberg (at) hs-osnabrück.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Viet, Eilerteilert.viet (at) frequentis.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wimmer, Michaelmichael.wimmer (at) frequentis.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Norbart, Royroy.norbart (at) frequentis.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Erschienen in:44th IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, DASC 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:im Druck
Stichwörter:controller working position, design, air traffic control, usability, user workshops
Veranstaltungstitel:44th Digital Avionics Systems Conference
Veranstaltungsort:Montreal, Kanada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 September 2025
Veranstaltungsende:18 September 2025
Veranstalter :Digital Avionics Technical Committee
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Nöhren, Lennard
Hinterlegt am:25 Nov 2025 10:28
Letzte Änderung:25 Nov 2025 10:28

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