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Embedded WMLES of Shock/Boundary-Layer Interaction on a Nacelle-Aircraft Configuration

Herr, Marius und Probst, Axel und Spinner, Sebastian und Rudnik, Ralf und Radespiel, Rolf (2025) Embedded WMLES of Shock/Boundary-Layer Interaction on a Nacelle-Aircraft Configuration. AIAA Journal, Seiten 1-13. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J066033. ISSN 0001-1452.

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34MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.J066033

Kurzfassung

Research on a long-range transport aircraft with ultrahigh bypass ratio (UHBR) nacelles at transonic flow conditions is presented. In this context, different numerical as well as experimental methodologies are employed. A major research issue is the aerodynamic interaction of the flow field with the UHBR nacelle, pylon, fuselage, and wing lower side at negative angles of attack. The interactions of transonic shocks with the boundary layer are analyzed by Reynolds-averaged Navier–Stokes (RANS) simulations with regard o flow separation and recirculation. Further investigations are performed for transonic shock on the outside of the nacelle with turbulence-resolving simulation approaches. For this purpose, two embedded wall-modeled large-eddy simulation methods based on different RANS background models (Menter’s shear stress transport model and Reynolds stress equation model) in combination with a synthetic turbulence generator are employed. This allows analysis of the dynamics of the shock front with regard to shock buffet. The results are compared to experimental data of pressure sensors, unsteady pressure-sensitive paint and particle image velocimetry measurements obtained in wind-tunnel testing at the European Transonic Wind Tunnel. Furthermore, the impact of the angle of attack on the shock/boundary-layer interaction is evaluated. The numerical and experimental data show consistent results in terms of shock positions and shock dynamics.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218982/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Embedded WMLES of Shock/Boundary-Layer Interaction on a Nacelle-Aircraft Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Herr, MariusMarius.Herr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3970-4390NICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Spinner, SebastianSebastian.Spinner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3661-6814196907504
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 November 2025
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.J066033
Seitenbereich:Seiten 1-13
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Shin, Sang JoonAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transonic Flow, Hybrid RANS-LES Method, Transport Aircraft, Shock Boundary-Layer Interaction, Reynolds Stress Modeling, Wall Modeled Large Eddy Simulation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Herr, Marius
Hinterlegt am:14 Nov 2025 09:08
Letzte Änderung:14 Nov 2025 09:08

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