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Recent advances of hybrid RANS/LES with Reynolds-stress background modelling

Herr, Marius und Grotowsky, Philipp und Probst, Axel (2025) Recent advances of hybrid RANS/LES with Reynolds-stress background modelling. In: 22. STAB-Workshop - Jahresbericht 2025, Seiten 140-141. 22. STAB-Workshop 2025, 2025-11-10 - 2025-11-12, Göttingen, Deutschland.

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Offizielle URL: https://www.dlr.de/de/as/aktuelles/veranstaltungen/stab/stab_workshop/stab-jahresbericht_2023.pdf/@@download/file

Kurzfassung

The combination of statistical RANS modelling with turbulence resolving LES methods (hybrid RANS/LES) enables the efficient simulation of complex, industry-relevant flows (e.g. aircrafts in high-lift configuration). In such a hybrid form, the respective RANS model mainly serves as wall model in the near-wall regions and as background model in the LES regions away from the wall. Pure RANS models that are based on differential Reynolds-stress modelling (RSM), achieve a higher accuracy for flows with rotation, streamline curvature and secondary motion compared to simpler turbulence models (e.g. eddy-viscosity models). It is expected that this accuracy advantage is still present when combined with an LES method. Recently, in [1] the robust SSG/LRR RSM-RANS model was combined with the IDDES method, a well-established representative of hybrid RANS/LES. However, so far it was not explicitly demonstrated that this newly developed RSM-IDDES captures the aforementioned complex flow phenomena properly. This study aims to fill this gap by addressing the capability of the RSM-IDDES to resolve secondary motions arising in turbulent corner flows, such as those occurring in the intersection regions of aircraft components (e.g. between nacelle, pylon and wing). Furthermore, in order to limit the computational cost of elaborate scale resolving simulations, we focus on improving the efficiency of the RSM-IDDES. To this end, two different wall function approaches are coupled to the RSM-IDDES, principally allowing a significant coarsening of the wall-normal resolution of the corresponding computational grid.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218977/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Recent advances of hybrid RANS/LES with Reynolds-stress background modelling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Herr, MariusMarius.Herr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3970-4390NICHT SPEZIFIZIERT
Grotowsky, Philippphilipp.grotowsky (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2025
Erschienen in:22. STAB-Workshop - Jahresbericht 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 140-141
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSTABNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Jahresbericht
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hybrid RANS/LES, Reynold-stress modelling, secondary motion, wall functions
Veranstaltungstitel:22. STAB-Workshop 2025
Veranstaltungsort:Göttingen, Deutschland
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:10 November 2025
Veranstaltungsende:12 November 2025
Veranstalter :DLR, STAB
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Herr, Marius
Hinterlegt am:14 Nov 2025 09:13
Letzte Änderung:14 Nov 2025 09:13

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