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Numerical Investigation of Helicopter Mast-Bumping Susceptibility in Low-G Conditions

Kunze, Philipp und Keßler, Christoph und Pahlke, Klausdieter (2025) Numerical Investigation of Helicopter Mast-Bumping Susceptibility in Low-G Conditions. In: 51st European Rotorcraft Forum 2025 (SCOPUS). 51st European Rotorcraft Forum, 2025-09-09 - 2025-09-12, Venedig, Italien.

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Kurzfassung

This paper presents a numerical investigation of helicopter mast-bumping susceptibility in low-G conditions using a comprehensive aeromechanics code. The primary objective of this study is to provide qualitative insights for educational purposes, focusing on the fundamental flight-mechanical effects of helicopters in low-G environments. A key aspect of the research is the comparison between helicopters with zero flapping-hinge offset and hingeless rotors with high flapping stiffness. The study examines the flight-mechanical effects of helicopters during the transition into a low-G dive maneuver, highlighting the influence of the rotor system and different recovery strategies. Furthermore, the influence of flight conditions, such as velocity, and configurational aspects, including stabilizer design, is analyzed. Here, the specific focus is dedicated to the occurring flapping angles, as they directly determine the onset of mast bumping. The findings emphasize the advantages of hingeless rotor systems in low-G conditions, particularly in terms of controllability, and confirm previous results and safety recommendations to mitigate the risk of mast bumping.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218883/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Investigation of Helicopter Mast-Bumping Susceptibility in Low-G Conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kunze, PhilippPhilipp.Kunze (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keßler, ChristophChristoph.Kessler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pahlke, KlausdieterKlausdieter.Pahlke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1122-8524198428070
Datum:12 September 2025
Erschienen in:51st European Rotorcraft Forum 2025 (SCOPUS)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rotorcraft, Aeromechanics, Mast-Bumping, Simulation
Veranstaltungstitel:51st European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Venedig, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2025
Veranstaltungsende:12 September 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik > Leitungsbereich FT
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Kunze, Philipp
Hinterlegt am:01 Dez 2025 14:52
Letzte Änderung:01 Dez 2025 14:52

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