elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Emission Reduction Potential of Hydrogen-Powered Aviation between Airports in Proximity to Seaports

Flüthmann, Nico und Schunkert, Tim und Gelhausen, Marc und Leipold, Alexandra (2025) Emission Reduction Potential of Hydrogen-Powered Aviation between Airports in Proximity to Seaports. Aerospace, 12 (661). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace12080661. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Kurzfassung

Green hydrogen will play a crucial role in the future of emission reduction in air traffic in the long-term, as it will completely eliminate CO2 emissions and significantly reduce other pollutants such as contrails and nitrogen oxides. Hydrogen offers a promising alternative to kerosene for short- and medium-haul flights, particularly through direct combustion and hydrogen fuel cell technology in new aircraft concepts. Against the background of the immense capital-intensive infrastructure adjustments that are required at airports for this purpose and the simultaneously high future hydrogen demand for the shipping industry, this paper analyses the emission savings potential in Europe if airports near seaports would switch to hydrogen-powered flight connections.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218510/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Emission Reduction Potential of Hydrogen-Powered Aviation between Airports in Proximity to Seaports
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Flüthmann, NicoNico.Fluethmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schunkert, Timtim.schunkert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gelhausen, Marcmarc.gelhausen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leipold, AlexandraAlexandra.Leipold (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2025
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:12
DOI:10.3390/aerospace12080661
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hydrogen aircraft; market potential analysis; seaports; hydrogen infrastructure; transport geography; GIS analysis; emission reduction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr > Luftverkehrsentwicklung
Hinterlegt von: Flüthmann, Nico
Hinterlegt am:18 Nov 2025 11:20
Letzte Änderung:18 Nov 2025 11:20

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.