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Hybrid Simulation Models for high-performance and versatile airport simulations: Integrating System Dynamics and Agent-Based Approaches

Rudolph, Florian und Jung, Martin und Claßen, Axel (2025) Hybrid Simulation Models for high-performance and versatile airport simulations: Integrating System Dynamics and Agent-Based Approaches. 14th International Conference on Air Transport (InAir 2025), 2025-10-28 - 2025-10-29, Paola, Malta.

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Kurzfassung

This paper outlines a novel simulation approach that integrates multiple simulation concepts. Agent-based network models are combined with a set of state charts rules. The resulting simulation then interacts with an energy flow simulation based on system dynamics rules at runtime. The work is based on the many challenges that modern airports face, such as growing passenger numbers, strict safety regulations, unpredictable disruptions and the worsening climate crisis. The transformation process in aviation is therefore attracting increasing attention. In order to capture this complexity, simulation modelling has become an integral part of strategic and operational decision-making processes. Our hybrid modelling approach aims to provide a comprehensive framework for analysing both macro-level system behaviour and micro-level agent behaviour. The simulation's high-speed capability makes it ideal for What-If cycles, enabling efficient analysis and evaluation of management decisions on incidents by presenting the results to the user in a capacity-based view. This simulation approach is intended to promote the integration of the Airport Collaborative Decision-Making concept (A-CDM), enabling different airport stakeholders to make joint decisions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218298/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Hybrid Simulation Models for high-performance and versatile airport simulations: Integrating System Dynamics and Agent-Based Approaches
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rudolph, FlorianFlorian.Rudolph (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9997-6094NICHT SPEZIFIZIERT
Jung, MartinM.Jung (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1860-297XNICHT SPEZIFIZIERT
Claßen, AxelAxel.Classen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 Oktober 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:System Dynamics ; Agent-Based Modelling; Airport Collaborative Decision-Making Concept; Traffic management; trajectory; key performance indicators; milestones; high-speed simulation
Veranstaltungstitel:14th International Conference on Air Transport (InAir 2025)
Veranstaltungsort:Paola, Malta
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:28 Oktober 2025
Veranstaltungsende:29 Oktober 2025
Veranstalter :University of Zilina, Slovakia
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Managementaufgaben Luftfahrt, L - Klima, Wetter und Umwelt, L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung, L - Integrierte Flugführung
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr > Lufttransportmanagement
Institut für Luftverkehr > Luftverkehrsökonomie
Institut für Flugführung > ATM-Simulation
Hinterlegt von: Rudolph, Florian
Hinterlegt am:11 Nov 2025 09:45
Letzte Änderung:11 Nov 2025 09:45

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