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Evaluation of Transition Models in the Slipstream of Distributed Propulsion Systems

Soliman, Elrawy und Grabe, Cornelia und Probst, Axel und Fohlmeister, Lajos und Radespiel, Rolf (2025) Evaluation of Transition Models in the Slipstream of Distributed Propulsion Systems. In: AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025 (3378), Seiten 1-15. AIAA. AIAA Aviation Forum and ASCEND 2025, 2025-07-21 - 2025-07-25, Las Vegas, USA. doi: 10.2514/6.2025-3378. ISBN 978-1-62410-738-2.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2025-3378

Kurzfassung

In this study, different transition prediction methods are evaluated in propeller-wing interaction simulations of a distributed propulsion configuration with a laminar wing. Both steady computations using an actuator disk method and unsteady computations using an actuator line method are conducted. In the steady computations, local variations in the angle of attack modify the pressure distribution, which is the primary effect influencing the transition location on the wing. The DLR-γ model shows good agreement with the eⁿ method, whereas the γ–Re_θt model predicts premature transition, particularly on the upper surface of the wing. In the unsteady computations, the propellers' effect on the pressure distribution is combined with the effect of the helical vortices impinging on the wing, changing the boundary layer characteristics. The transition criterion of the DLR-γ model indicates an upstream shift of transition in sync with the blade tip vortex impinging on the leading edge, followed by a downstream displacement—temporarily even farther downstream than that of the clean wing. However, both the γ–Re_θt and the DLR-γ models struggle to respond meaningfully to the unsteady flow. A simplified case, in which the propellers are deactivated after vortex impact, reveals that neither model recovers the clean-wing transition location. To assess the influence of the intermittency production formulation, the production term from the γ–Re_θt model is used within the DLR-γ framework, improving the model's responsiveness, though not fully recovering clean-wing behavior. Additional development is needed to ensure that transition models correctly follow changing inflow conditions in unsteady computations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218195/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2025-3378, Published Online:16 Jul 2025
Titel:Evaluation of Transition Models in the Slipstream of Distributed Propulsion Systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Soliman, Elrawyelrawy.soliman (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-8858-0267195994534
Grabe, Corneliacornelia.grabe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fohlmeister, LajosLajos.Fohlmeister (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfRolf.radespiel (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 Juli 2025
Erschienen in:AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-3378
Seitenbereich:Seiten 1-15
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTARCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:AIAA
Name der Reihe:AIAA Aviation Forum and ASCEND co-located Conference Proceedings
ISBN:978-1-62410-738-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamic transition, Distributed propulsion, Propeller-wing interaction, Correlation-based transition models
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum and ASCEND 2025
Veranstaltungsort:Las Vegas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Juli 2025
Veranstaltungsende:25 Juli 2025
Veranstalter :AIAA
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HGF - Programm:Luftfahrt
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DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Soliman, Elrawy
Hinterlegt am:04 Nov 2025 13:45
Letzte Änderung:04 Nov 2025 13:45

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