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Does economic regulation improve efficiency? The case of airports

Adler, Nicole und Niemeier, Hans-Martin und Kumar, Shravana (2025) Does economic regulation improve efficiency? The case of airports. Transport Reviews, Seiten 1-22. Taylor & Francis. doi: 10.1080/01441647.2025.2572516. ISSN 0144-1647.

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898kB

Offizielle URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01441647.2025.2572516?src=

Kurzfassung

Over the past 30 years, regulatory reforms have been introduced to enhance airport efficiency compared to traditional rate-of-return regulation. But have these reforms succeeded? We survey research on the impact of airport regulatory frameworks on technical, cost and allocative efficiency, addressing methodological challenges and identifying gaps for future study. We find that approaches such as total factor productivity, stochastic frontier analysis and data envelopment analysis are useful for assessing the effects of regulation, but many studies miss salient inputs and outputs, particularly in measuring capital. In second stage analyses, governance related variables, such as ownership structure, competition and regulatory design, are often overlooked. Most studies conclude that regulation improves airport efficiency, with dual-till price-caps and light-handed regulation being the more effective. However, light-handed regulation fails to reduce aeronautical charges and there is no consensus on which regulatory model achieves lower charges. Finally, allocative efficiency through peak pricing and slot trading remains unexplored.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217871/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Does economic regulation improve efficiency? The case of airports
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Adler, NicoleHebrew University of JerusalemNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Niemeier, Hans-MartinHochschule BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kumar, Shravanashravana.kumar (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Oktober 2025
Erschienen in:Transport Reviews
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1080/01441647.2025.2572516
Seitenbereich:Seiten 1-22
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
De Vos, JonasUniversity College LondonNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
El-Geneidy, AhmedMcGill UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:0144-1647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Market structure, economic regulation, airport efficiency, data envelopment analysis, stochastic frontier analysis, index number total factor productivity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - VIMITRANS - VerkehrsInnovationen und MIgrationsmethoden für die TRANSformation des Verkehrs
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr > Luftverkehrsökonomie
Hinterlegt von: Kumar, Shravana
Hinterlegt am:18 Nov 2025 13:09
Letzte Änderung:18 Nov 2025 13:09

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