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A case study of enhancing energy efficiency in battery-electric ferries through low-temperature heat pump integration

Brötje, Steffen und Mühmer, Markus und Schwedt, Thorben und Tran, Phong und Ehlers, Sören (2025) A case study of enhancing energy efficiency in battery-electric ferries through low-temperature heat pump integration. Journal of Marine Engineering & Technology. Taylor & Francis. doi: 10.1080/20464177.2025.2567723. ISSN 2046-4177.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20464177.2025.2567723

Kurzfassung

This case study examines the potential for energy savings in all-electric battery-driven ferries through the integration of water heat pumps that utilise low-temperature waste heat for on-board heating. The principal objective is to enhance both energy efficiency and economic viability. A hybrid-driven diesel-battery-powered roll-on/roll-off passenger ferry operating in the Baltic Sea is analysed, using real-time data from power and heat flow measurements, energy flow analysis, and thermodynamic calculations. The study investigates the potential for retrofitting a 10 MWh battery system for full battery-electric operation. The findings indicate that heat pumps could satisfy over 50% of the HVAC nominal heat requirements, achieving a seasonal coefficient of performance (SCOP) of 3.5. The integration of heat pumps has the potential to reduce the vessel’s electric demand by 9.5% during a heating season, in comparison to direct electric heating.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217815/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:A case study of enhancing energy efficiency in battery-electric ferries through low-temperature heat pump integration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brötje, Steffensteffen.broetje (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1904-2409195258621
Mühmer, MarkusMarkus.Muehmer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4621-6870195258622
Schwedt, ThorbenThorben.Schwedt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2127-0494195258624
Tran, PhongAnh.Tran (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3365-5500NICHT SPEZIFIZIERT
Ehlers, Sörensoren.ehlers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5698-9354NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 Oktober 2025
Erschienen in:Journal of Marine Engineering & Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1080/20464177.2025.2567723
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Coraddu, AnderaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:2046-4177
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Heat pump; Wärmepumpe; battery-electric ferry; batterie-elektrische Fähre
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:E - keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - keine Zuordnung
Standort: Geesthacht
Institute & Einrichtungen:Institut für Maritime Energiesysteme > Energiekonverter und -systeme
Institut für CO2-arme Industrieprozesse > Hochtemperaturwärmepumpen
Hinterlegt von: Brötje, Steffen
Hinterlegt am:27 Okt 2025 07:27
Letzte Änderung:03 Nov 2025 14:18

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