elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Characterization of airborne tire particle emissions under realistic conditions on the chassis dynamometer, on the test track, and on the road

Bondorf, Linda und Löber, Manuel und Grein, Tobias und Köhler, Lennart und Epple, Fabius und Schripp, Tobias und Aigner, Manfred und Philipps, Franz (2025) Characterization of airborne tire particle emissions under realistic conditions on the chassis dynamometer, on the test track, and on the road. Aerosol Science and Technology, 59 (5), Seiten 623-634. Taylor & Francis. doi: 10.1080/02786826.2025.2464215. ISSN 0278-6826.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02786826.2025.2464215

Kurzfassung

Tires have already been identified as a major source of microplastics and airborne particles,and with the increasing use of alternative powertrains and heavier vehicles, the importanceof tire and road wear particles (TRWP) is growing. As part of this comprehensive study, anew sampling system was developed to measure the particle number concentration (PNC)of TRWP emissions from 4 nm to 10 mm. Airborne emissions were characterized on the chas-sis dynamometer using an aerosol fast sizer, which revealed a bimodal size distribution witha dominant ultrafine emission mode at approximately 10 nm and a larger mode at 270 nm.Investigation of the collected particles using scanning electron microscopy (SEM) and energydispersive X-ray spectroscopy (EDS) provided insight into two different formation mecha-nisms for ultrafine particles including evaporation and condensation. The emission indicesof four driving cycles (WLTC Class 3, LA4, US06, and Großglockner) were determined on thechassis dynamometer and compared with a real driving emission test. The influence of roadsurface and lateral acceleration on the amount of TRWP and their size distribution wasinvestigated by mobile measurements on the test track and on the real road. Both thechoice of test cycle and the test environment have a significant influence on detected tireemissions: The number of particles emitted per kilometer differs strongly between the driv-ing cycles, while the test environment and cornering have an influence on the particle sizedistribution.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217721/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Characterization of airborne tire particle emissions under realistic conditions on the chassis dynamometer, on the test track, and on the road
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bondorf, LindaLinda.Bondorf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5915-9233NICHT SPEZIFIZIERT
Löber, Manuelmanuel.loeber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4492-952XNICHT SPEZIFIZIERT
Grein, TobiasTobias.Grein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-0018-1915194407347
Köhler, LennartLennart.Koehler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Epple, FabiusFabius.Epple (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-6216-9218194407349
Schripp, TobiasTobias.Schripp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1594-7331NICHT SPEZIFIZIERT
Aigner, ManfredManfred.Aigner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Philipps, FranzFranz.Philipps (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-3569-3387NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Februar 2025
Erschienen in:Aerosol Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:59
DOI:10.1080/02786826.2025.2464215
Seitenbereich:Seiten 623-634
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:0278-6826
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Emissionen, Reifen, Real, Testbench
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - MoDa - Models and Data for Future Mobility_Supporting Services, V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Verbrennungstechnik > Chemische Kinetik und Analytik
Hinterlegt von: Grein, Tobias
Hinterlegt am:16 Okt 2025 14:16
Letzte Änderung:16 Okt 2025 14:16

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.