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CFD based loads: Why and How

Feldwisch, Johan Moritz und Streitenberger, Kilian und Zimmer, Markus und Ritter, Markus Raimund und Bauer, Martin (2025) CFD based loads: Why and How. MechaTwing Summer School 2025, 2025-06-02 - 2025-06-06, Göttingen, Deutschland.

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Kurzfassung

The lecture motivates the use of Computational Fluid Dynamics for flight loads computations and highlights the necessary ingredients to achieve those simulations. CFD based aerodynamics account for aerodynamic nonlinearities such as flow separation and shock motion, which both occur in quasi-steady as well as in dynamic flight states. If no experimental data is available and no other means to correct potential based methods, it is the often the only option to quantify those aerodynamic nonlinearities. Also, less geometric simplifications are necessary in order to setup the physical models. The necessary ingredients are the spatial and temporal coupling of disciplines such as aerodynamics, flight dynamics and structural dynamics. Furthermore, a volume mesh deformation algorithm is required for the structural deformations as well as for control surface motion, with special care at junctions such as elevator/fuselage. Requirements for the CFD solver are outlined. The orchestration of all modules is done in the Software UltraFLoads, which relies on the FlowSimulator modules. The different scenarios show cased by virtual flight tests with the DLR-ATRA, DLR-ISTAR, fully nonlinear aerostructural analysis of very flexible transport aircraft wing, and closed loop discrete gust encounter simulations with a high aspect ratio wing aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217543/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:CFD based loads: Why and How
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Feldwisch, Johan MoritzJohan.Feldwisch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4522-3721NICHT SPEZIFIZIERT
Streitenberger, Kiliankilian.streitenberger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-8747-7907NICHT SPEZIFIZIERT
Zimmer, MarkusMarkus.Zimmer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6785-7402NICHT SPEZIFIZIERT
Ritter, Markus RaimundMarkus.Ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Bauer, MartinMa.Bauer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-1143-0172NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Juni 2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, CSM, High-fidleity, virtual flight test, aeroelasticity, nonlinear, loads
Veranstaltungstitel:MechaTwing Summer School 2025
Veranstaltungsort:Göttingen, Deutschland
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:2 Juni 2025
Veranstaltungsende:6 Juni 2025
Veranstalter :Czech Technical University in Prague and DLR Institute of Aeroelasticity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Feldwisch, Johan Moritz
Hinterlegt am:13 Okt 2025 15:23
Letzte Änderung:13 Okt 2025 15:23

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