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Assessment of Propeller Modeling Approaches for Aerodynamic Simulations

Keller, Dennis und Spinner, Sebastian und Stürmer, Arne und Park, Jack (2025) Assessment of Propeller Modeling Approaches for Aerodynamic Simulations. 11th European Conference for AeroSpace Sciences (EUCASS), 2025-06-30 - 2025-07-04, Rom, Italien.

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3MB

Offizielle URL: https://www.eucass.eu/conferences-and-publications/conference-papers

Kurzfassung

Accurate modeling of propeller performance is crucial for the reliable aero-propulsive analysis of emerging aircraft configurations, particularly those employing distributed propulsion for improved efficiency and reduced emissions. This study evaluates the performance of propeller models - actuator disk and virtual blade - embedded within the DLR’s TAU and CODA CFD codes, comparing results to URANS simulations and wind tunnel experiments using the TU Delft ProWim propeller test case. The accuracy of both global performance parameters and propeller slipstream characteristics was assessed. Results indicate that while lower-fidelity models generally predict higher thrust and power coefficients, they demonstrate acceptable agreement with URANS and experimental data at low advance ratios. Discrepancies increase significantly at higher advance ratios, and both models exhibit inaccuracies in representing the propeller slipstream, particularly regarding blade tip loading and flow separation. The investigation confirms that incorporating modeling details, such as tangential induced velocities, significantly improves accuracy, especially at low advance ratios. These findings highlight the importance of careful model selection and parameter tuning for reliable aero-propulsive simulations of future propeller-driven aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217535/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Assessment of Propeller Modeling Approaches for Aerodynamic Simulations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1471-9433NICHT SPEZIFIZIERT
Spinner, SebastianSebastian.Spinner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3661-6814NICHT SPEZIFIZIERT
Stürmer, ArneArne.Stuermer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5647-1800NICHT SPEZIFIZIERT
Park, Jackjack.park (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4565-5575NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerodynamics, propeller modeling, numerical simulation, actuator disk, virtual blade model
Veranstaltungstitel:11th European Conference for AeroSpace Sciences (EUCASS)
Veranstaltungsort:Rom, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Juni 2025
Veranstaltungsende:4 Juli 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig , Dresden
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Softwaremethoden zur Produkt-Virtualisierung
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:17 Nov 2025 07:35
Letzte Änderung:17 Nov 2025 07:35

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