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A review of freight train aerodynamics

Corniani, Luca und Schito, Paolo und Bell, James und Bruni, Stefano (2025) A review of freight train aerodynamics. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, Seiten 1-18. SAGE Publications. doi: 10.1177/09544097251382265. ISSN 0954-4097.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Offizielle URL: https://journals.sagepub.com/eprint/FTMRYACCGIQHV29AHVMV/full

Kurzfassung

Research on train aerodynamics has so far mostly focused on high-speed passenger trains. However, increasing evidence is being acquired showing that aerodynamic effects are also highly relevant to freight trains regarding their efficient and safe operation. Freight-train-specific aerodynamic phenomena become more relevant in light of the increase in freight train service speed expected to take place in the near future. For some decades now, experimental and numerical studies have been published about the aerodynamics of freight trains, and specifically of container trains. An overview of this effort is presented in this paper, the major points of agreement are summarized, and the open points in the field are identified. In the paper, the topology of the flow and the slipstream are described and their implications on the aerodynamic forces (both with and without crosswinds) are discussed. Special attention is given to aerodynamic resistance, drag and to the efforts made in literature to predict it using numerical and experimental methods. Furthermore, a comparison of the methods of investigation adopted in the field is presented, highlighting their suitability for the study of different problems. Finally, other topics like the risk for bystanders caused by slipstream effects, ballast flight and aerodynamics in tunnels are discussed. The literature review highlights the need to expand the research on freight train aerodynamics to freight train geometries different from intermodal container trains and to consider the many diverse geometries that may result from realistic mixed compositions of different wagon types.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217333/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:A review of freight train aerodynamics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Corniani, LucaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schito, PaoloNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bell, JamesJames.Bell (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8319-9817NICHT SPEZIFIZIERT
Bruni, StefanoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Oktober 2025
Erschienen in:Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1177/09544097251382265
Seitenbereich:Seiten 1-18
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSAGE PublicationsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:SAGE Publications
ISSN:0954-4097
Status:veröffentlicht
Stichwörter:train aerodynamics, freight trains, drag, crosswinds, slipstreams, TSI
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - RoSto - Rolling Stock
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Bell, Dr. James
Hinterlegt am:09 Okt 2025 15:53
Letzte Änderung:09 Okt 2025 15:53

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