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Evaluation of Crashworthy Battery Integration for a Medium-Lift Hybrid-Electric Helicopter using Full-Scale Simulation

Wegener, Erik und Waimer, Matthias und Schatrow, Paul (2025) Evaluation of Crashworthy Battery Integration for a Medium-Lift Hybrid-Electric Helicopter using Full-Scale Simulation. In: AIAA Aviation 2025 Forum. AIAA 2025, 2025-07-21 - 2025-07-25, Las Vegas, USA. doi: 10.2514/6.2025-3656.

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3MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2025-3656

Kurzfassung

Introducing battery technology as energy storage in aviation introduces challenges in crashworthiness. Balancing the integration of additional components, while minimizing their impact on post-crash hazards for occupants and individuals on ground is crucial to achieve a safety level equivalent to traditional propulsion architectures. This paper gives a brief overview of the requirements and methodologies for integrating batteries into a hybrid-electric propulsion architecture for medium-lift helicopters. Capitalizing on insights from conventional fuel tank crashworthiness technology, the aim is to effectively facilitate the adoption of battery technology in aviation applications. The paper focuses primarily on the evaluation of full-scale numerical crash simulations undergoing load cases ranging from certification to robustness. The shown simulated models feature a medium-lift helicopter with an example of an integrated battery energy storage. The evaluation includes the introduction of methodologies for battery surrogate models that can be used to evaluate thermal runaway originating from crash-induced mechanical deformation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217320/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Evaluation of Crashworthy Battery Integration for a Medium-Lift Hybrid-Electric Helicopter using Full-Scale Simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wegener, ErikErik.Wegener (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0952-1641196843944
Waimer, Matthiasmatthias.waimer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4899-6236196843946
Schatrow, Paulpaul.schatrow (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1341-5884196843947
Datum:2025
Erschienen in:AIAA Aviation 2025 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-3656
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Crashworthiness, Rotorcraft, Battery Integration, Finite Element Simulation, LS-DYNA
Veranstaltungstitel:AIAA 2025
Veranstaltungsort:Las Vegas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Juli 2025
Veranstaltungsende:25 Juli 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Wegener, Erik
Hinterlegt am:13 Nov 2025 16:29
Letzte Änderung:17 Nov 2025 12:38

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