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The Effect of Laminar Compared to Turbulent Airfoils on the Aeroelastic Assessment of a Long-Range Transport Aircraft Configuration

Schulze, Matthias und Ruberte Bailo, Javier (2025) The Effect of Laminar Compared to Turbulent Airfoils on the Aeroelastic Assessment of a Long-Range Transport Aircraft Configuration. DLRK 2025, 2025-09-23 - 2025-09-25, Augsburg, Deutschland. (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

The within the ongoing DLR project LamTA (laminar tailored aircraft) presently developed long-range wide-body transport aircraft is used as reference configuration for this investigation. The planform of the LamTA wing is designed to achieve a long laminar running length together with rear-loaded airfoils to reduce its aerodynamic drag. To investigate the effect of the different airfoil shapes on the structural and aeroelastic characteristics of the aircraft compared to a classical turbulent wing, a second configuration is set up. For the second, so-called 'turbulent' configuration, the main wing airfoils are exchanged with transonic airfoils of the well-known Common-Research-Model (CRM), while the planform and the relative profile thickness distribution along the span is kept the same. In addition, the jig-twist of the turbulent wing is adapted, so that both wings meet the desired flight-twist-distribution. The influence of the different airfoil shapes on the elastic loads and the resulting optimized wing-box mass are shown. Furthermore, the effect of the eventuated change in the spanwise stiffness distribution on the dynamic aeroelastic stability are investigated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217268/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The Effect of Laminar Compared to Turbulent Airfoils on the Aeroelastic Assessment of a Long-Range Transport Aircraft Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schulze, MatthiasMatthias.Schulze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7172-7723NICHT SPEZIFIZIERT
Ruberte Bailo, JavierJavier.RuberteBailo (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 September 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:cpacs-MONA, loads analysis, strutural sizing, flutter check, LamTA
Veranstaltungstitel:DLRK 2025
Veranstaltungsort:Augsburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 September 2025
Veranstaltungsende:25 September 2025
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt (DGLR)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Schulze, Matthias
Hinterlegt am:07 Okt 2025 08:15
Letzte Änderung:07 Okt 2025 08:15

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