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The 5G-Non-Terrestrial Network Channel in a Railway Environment: Characteristics and Required Subcarrier Spacing

Barth, Benjamin und Hegde, Anupama Ramesh und Scalise, Sandro und Brizzi, Alessandro und Iacurto, Cristian und Schena, Vincenzo (2025) The 5G-Non-Terrestrial Network Channel in a Railway Environment: Characteristics and Required Subcarrier Spacing. IEEE Vehicular Technology Magazine, 20 (3), 78 -86. IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers. doi: 10.1109/MVT.2025.3582092. ISSN 1556-6072.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Kurzfassung

The railway industry is specifying the Future Railway Mobile Communication System (FRMCS), which will be the successor of the currently used GSM-R. It is a 5G-based system with the possibility for nonterrestrial networks (NTNs). However, the rail track-side environment introduces several specific impairments for an NTN system. In order to investigate the performance of a 5G-NTN system, a channel model is derived based on the literature, and gaps are identified. The model is defined for different orbits and elevation angles. Implementation alternatives are outlined. The periodic fading introduced by overhead power supply structures, such as portals and power supply poles, is found to have the strongest influence in the railway environment. Using the model in 5G-NTN transceiver simulations, we found that a subcarrier spacing (SCS) of 60 kHz is sufficient for S band, while 240 kHz is needed for Ka band.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217124/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:ESA
Titel:The 5G-Non-Terrestrial Network Channel in a Railway Environment: Characteristics and Required Subcarrier Spacing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Barth, BenjaminBenjamin.Barth (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0233-4667NICHT SPEZIFIZIERT
Hegde, Anupama Rameshanupama.hegde (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scalise, SandroSandro.Scalise (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0883-0239NICHT SPEZIFIZIERT
Brizzi, Alessandroalessandro.brizzi (at) thalesaleniaspace.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Iacurto, Cristiancristian.iacurto (at) thalesaleniaspace.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schena, VincenzoVincenzo.Schena (at) thalesaleniaspace.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2025
Erschienen in:IEEE Vehicular Technology Magazine
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:20
DOI:10.1109/MVT.2025.3582092
Seitenbereich:78 -86
Verlag:IEEE - Institute of Electrical and Electronics Engineers
ISSN:1556-6072
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Satellites;Ka-band;5G mobile communication;3GPP;Portals;Low earth orbit satellites;Fading channels;Extraterrestrial measurements;Directive antennas;Power supplies;Railway communication
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Kommunikation, Navigation, Quantentechnologien
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R KNQ - Kommunikation, Navigation, Quantentechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt Global Connectivity - Sat
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Satellitennetze
Hinterlegt von: Barth, Benjamin
Hinterlegt am:02 Okt 2025 13:14
Letzte Änderung:02 Okt 2025 13:14

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