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Multi-Fidelity Aerodynamic Data Set Generation and Analysis of the FSTB-L Supersonic Business Jet

Schnell, Samuel und Tidow, Alexander und Kirz, Jochen (2025) Multi-Fidelity Aerodynamic Data Set Generation and Analysis of the FSTB-L Supersonic Business Jet. In: AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025. AIAA Aviation Forum and Ascend 2025, 2025-07-21 - 2025-07-25, Las Vegas, Nevada, USA. doi: 10.2514/6.2025-3264. ISBN 978-162410738-2.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

Aerodynamic data sets form the basis for the aerodynamic and flight physics analysis of an aircraft conceptual design. In the case of the low-boom supersonic business jet design from the DLR project STORMIE (Supersonic Transport Open Research Models and Impact on Environment), a surrogate model-based multi-fidelity approach is used to create this data set. Therefore, in this paper, the results of the handbook methods and of the DLR’s multi-liftingline code LIFTING_LINE are compared with the Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) simulations used in the DLR TAU code. The multi-fidelity data set is then created based on these methods. Furthermore, the study aims to assess the reliability and accuracy of the different computational methods and their impact on the performance analysis of the aircraft. In addition, the impact of the geometry accuracy is shown by a comparison of a glider, a flowthrough nacelle and a powered engine configuration. Aerodynamic performance is analyzed based on the multi-fidelity data set, including a consideration of the static longitudinal stability and trimmability under several flight conditions. Finally, a recommendation is made for the redesign of the canard of such an aircraft configuration. Thus, this work provides an insight into the conceptual design phase of a civil supersonic aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216836/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Multi-Fidelity Aerodynamic Data Set Generation and Analysis of the FSTB-L Supersonic Business Jet
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schnell, SamuelSamuel.Schnell (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tidow, Alexanderalexander.tidow (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-3550-2852195479377
Kirz, JochenJochen.Kirz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1391-1271195479379
Datum:16 Juli 2025
Erschienen in:AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-3264
ISBN:978-162410738-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:supersonic, conceptual, aircraft, TAU, RANS, multi-fidelity, longitudinal stability, Canard
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum and Ascend 2025
Veranstaltungsort:Las Vegas, Nevada, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Juli 2025
Veranstaltungsende:25 Juli 2025
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Schnell, Samuel
Hinterlegt am:27 Okt 2025 09:13
Letzte Änderung:29 Okt 2025 12:17

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