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Velocity dependent comparison of tonal propeller noise prediction methods against flyover measurements of small propeller aircraft

Domogalla, Vincent und Feldhusen-Hoffmann, Antje und Manghnani, Jatin (2025) Velocity dependent comparison of tonal propeller noise prediction methods against flyover measurements of small propeller aircraft. In: Dt. Luft- und Raumfahrtkongress DLRK 2025. Dt. Luft- und Raumfahrtkongress DLRK 2025, 2025-09-23 - 2025-09-25, Augsburg, Deutschland.

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Offizielle URL: https://dlrk2025.dglr.de/

Kurzfassung

This study presents and applies a noise prediction toolchain for propeller aircraft, specifically designed for the preliminary design environment. The work compares two aerodynamic modeling approaches for propeller load prediction: a simple BEMT method and a full 3D aerodynamic model. Additionally, it evaluates tonal noise predictions from Hanson’s and Farassat’s models against flyover noise measurements of a Do 228 aircraft under various operating conditions. The comprehensive analysis assesses model performance across different velocity regimes to refine PANAM’s capabilities for accurately predicting propeller noise characteristics of small aircraft, thereby advancing acoustic assessment methodologies in preliminary aircraft design. Key findings reveal that maximum sound pressure levels increase with both airspeed and rotational speed. Flight speed significantly influences the radial position of the thrust peak, shifting it outward from approximately 65 % to 85 % of the blade radius as speed increases. However, this outward shift does not significantly affect tonal noise emission. While both noise models successfully predict the velocity trend, simulations consistently underpredict noise levels by 3 dB to 5 dB compared to experimental data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216793/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Velocity dependent comparison of tonal propeller noise prediction methods against flyover measurements of small propeller aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Domogalla, VincentVincent.Domogalla (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Feldhusen-Hoffmann, AntjeAntje.Feldhusen-Hoffmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Manghnani, Jatinjatin.manghnani (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-8851-4622NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 September 2025
Erschienen in:Dt. Luft- und Raumfahrtkongress DLRK 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Propeller, Noise, PANAM, Hanson, Farassat, Flyover, BEMT, Loading
Veranstaltungstitel:Dt. Luft- und Raumfahrtkongress DLRK 2025
Veranstaltungsort:Augsburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 September 2025
Veranstaltungsende:25 September 2025
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Aachen , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:05 Okt 2025 23:03
Letzte Änderung:11 Nov 2025 10:49

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