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Fast Desensitized Optimal Control for Rocket-Powered Descent and Landing

Robbiani, Tommaso und Sagliano, Marco und Topputo, Francesco und Seywald, Hans (2025) Fast Desensitized Optimal Control for Rocket-Powered Descent and Landing. Journal of Guidance, Control, and Dynamics, Seiten 1-15. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.G009058. ISSN 1533-3884.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/epdf/10.2514/1.G009058

Kurzfassung

This research revisits Desensitized Optimal Control Theory (DOC) for its application to a computationally challenging benchmark: a rocket descent and landing scenario. The primary objective is to assess the efficacy of the proposed method in mitigating the impact of perturbations on the final state, thereby establishing a framework capable of simultaneously optimizing guidance and control for the specified case. Additionally, our focus is on formulating a rapid and computationally efficient approach to enhance speed without compromising accuracy. The investigation begins with a comprehensive analysis of the fundamental components of the method, particularly the sensitivity terms and the computation of feedback gains, with a comparison of alternative formulations to evaluate their relative computational efficiency. Subsequently, the application of this methodology to the target problem is thoroughly examined with an a-priori performance index and characterized to reach the most efficient formulation, through the introduction of the idea of \emph{dominant sensitivities}. Case-dependent modifications are explained and implemented to improve the methodology performances, resulting in the introduction of the \emph{Marginal {DOC} Coefficient}, and the results are critically compared against those obtained using conventional methods through an extensive Monte Carlo analysis campaign.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216748/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Fast Desensitized Optimal Control for Rocket-Powered Descent and Landing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Robbiani, Tommasotommaso.robbiani (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sagliano, MarcoDLRhttps://orcid.org/0000-0003-1026-0693NICHT SPEZIFIZIERT
Topputo, Francescofrancesco.topputo (at) polimi.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seywald, HansNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2025
Erschienen in:Journal of Guidance, Control, and Dynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.G009058
Seitenbereich:Seiten 1-15
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:1533-3884
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rocket Landing; Desensitized Optimal Control; Trajectory Optimization; Feedback Control; Optimization;
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt CALLISTO [RP]
Standort: Bremen
Institute & Einrichtungen:Institut für Raumfahrtsysteme > Navigations- und Regelungssysteme
Hinterlegt von: Sagliano, Marco
Hinterlegt am:26 Sep 2025 10:02
Letzte Änderung:26 Sep 2025 10:02

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