elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Maximum Thrust Studies of an Isolated Rotor with CFD Turbulence Modelling and Grid Sensitivities

Wilke, Gunther Andreas und Gerlach, Robin (2025) Maximum Thrust Studies of an Isolated Rotor with CFD Turbulence Modelling and Grid Sensitivities. 51st European Rotorcraft Forum, 2025-09-09 - 2025-09-11, Venice, Italy.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 12 September 2027
2MB
[img] PDF
7MB

Kurzfassung

The prediction of the aerodynamic performance of the helicopter rotor at its operational boundaries is a challenging task. This study investigates the effect of various common numerical settings of computational fluid dynamic solvers onto the maximum thrust prediction of a hovering rotor. Thus, this study is distinguishing itself from other research as it leaves the usually analyzed regime around the maximum Figure of Merit. First, the impact of the time steps is investigated, coupled and followed by the spatial accuracy, the type of computational grid and lastly the impact of different turbulence models and their variations. It is observed that for moderate thrust around the maximum Figure of Merit of the rotor, the impact is little with respect to the difference at maximum thrust. The outcome is that the more recent adaptions of turbulence models should be applied in combination with a well resolved spatial resolution with a matching time step.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216546/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:The authors gratefully acknowledge the scientific support and HPC resources provided by the German Aerospace Center (DLR). The HPC system CARA is partially funded by "Saxon State Ministry for Economic Affairs, Labour and Transport" and "Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action".
Titel:Maximum Thrust Studies of an Isolated Rotor with CFD Turbulence Modelling and Grid Sensitivities
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wilke, Gunther AndreasGunther.Wilke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1915-5307NICHT SPEZIFIZIERT
Gerlach, Robinrobin.gerlach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 September 2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:HART II, hover, stall, CFD
Veranstaltungstitel:51st European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Venice, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2025
Veranstaltungsende:11 September 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Hinterlegt von: Wilke, Gunther Andreas
Hinterlegt am:27 Okt 2025 08:52
Letzte Änderung:27 Okt 2025 08:52

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.