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Laminar-Turbulent Transition Detection on a DU89-134/14 Airfoil at Low Reynolds Number and Low Temperature Using Cryogenic Temperature Sensitive Paint

Avirovic, Matija und Brunelli, Carlo und Klein, Christian und Marinus, Benoit G. und Degroote, Joris und van Beek, Jeroen (2025) Laminar-Turbulent Transition Detection on a DU89-134/14 Airfoil at Low Reynolds Number and Low Temperature Using Cryogenic Temperature Sensitive Paint. In: AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2025 (3379), Seiten 1-11. AIAA. AIAA Aviation Forum and ASCEND 2025, 2025-07-21 - 2025-07-25, Las Vegas, Nevada, USA. doi: 10.2514/6.2025-3379. ISBN 978-1-62410-738-2.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/6.2025-3379

Kurzfassung

Cryogenic Temperature Sensitive Paint (cryo-TSP) has been employed to investigate the flow topology over the DU89-134 airfoil at chord-based Reynolds numbers Rec = 2.5 × 105 and Rec = 5 × 105 and flow temperature of T = 233.15K. Spanwise-averaged surface temperature distributions and their gradients were analyzed to determine the locations of flow separation, transition, and reattachment. Results indicate that in most observed cases, the flow is characterized by a separation-induced transition, which is concomitant with the formation of Laminar Separation Bubble (LSB). In one case, the flow transitions directly to turbulence without prior separation, followed by a turbulent separation. This behaviour is attributed to the formation of ice crystals on the leading edge of the airfoil.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216197/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2025-3379, Published Online:16 Jul 2025
Titel:Laminar-Turbulent Transition Detection on a DU89-134/14 Airfoil at Low Reynolds Number and Low Temperature Using Cryogenic Temperature Sensitive Paint
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Avirovic, MatijaRoyal Military Academy, Brussels, BelgiumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brunelli, CarloRoyal Military Academy, Brussels, BelgiumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, ChristianChristian.Klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922192227801
Marinus, Benoit G.Royal Military Academy, Brussels, BelgiumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Degroote, JorisGhent University, Ghent, BelgiumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van Beek, Jeroenvon Karman Institute for Fluid Dynamics, BelgiumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2025
Erschienen in:AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-3379
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTARCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:AIAA
Name der Reihe:Conference Proceedings online
ISBN:978-1-62410-738-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:DU89-134/14; laminar-turbulent transition; temperature sensitive paint; TSP
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum and ASCEND 2025
Veranstaltungsort:Las Vegas, Nevada, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Juli 2025
Veranstaltungsende:25 Juli 2025
Veranstalter :AIAA
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:19 Sep 2025 11:15
Letzte Änderung:19 Sep 2025 11:15

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