elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

MORPHING AIRCRAFT WING STRUCTURE FOR THE APPLICATION OF 3D SHOCK CONTROL BUMPS

Künnecke, Sven Christian und Radestock, Martin und Monner, Hans Peter (2025) MORPHING AIRCRAFT WING STRUCTURE FOR THE APPLICATION OF 3D SHOCK CONTROL BUMPS. XI ECCOMAS Thematic Conference on Smart Structures and Materials SMART 2025, 2025-07-01 - 2025-07-03, Linz, Österreich. (im Druck)

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Kurzfassung

The increasing demand for efficient and adaptable aircraft designs leads to the development of morphing structures, which can alter their shape in response to changing flight conditions. In this study, the design of a hybrid wing skin structure made of a fiber composite laminate and an elastomer is described. The primary goal is to develop a shape-variable structure that can be actively transformed into a shock control bump. As conventional aircraft operate at transonic speeds, a shockwave forms on the wing upper side, leading to wave drag and increased overall drag. Introducing a shock control bump aims to reduce the shock's intensity, thereby mitigating its detrimental effects on drag. In contrast to former structural studies, this bump has a three-dimensional (3D) shape, and thus, the morphing skin section is mounted on all sides. Consequently, the shape-variable structure is designed to allow such complex deformations. A comprehensive sensitivity study is conducted, exploring the impact of composite as well as elastomer design parameters. The results of this study reveal a structural feasible wing skin design that can be deformed to a 3D shock control bump. The proposed design demonstrates potential for application in real-world aircraft designs, offering a promising solution for mitigating transonic shock effects on wing performance and reducing overall drag. This work is part of the DLR project LamTA.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216172/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:MORPHING AIRCRAFT WING STRUCTURE FOR THE APPLICATION OF 3D SHOCK CONTROL BUMPS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Künnecke, Sven ChristianSven.Kuennecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7139-3492NICHT SPEZIFIZIERT
Radestock, MartinMartin.Radestock (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9918-3315NICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterHans.Monner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5897-2422NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Krommer, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nader, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schagerl, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:im Druck
Stichwörter:Morphing aircraft structure, adaptive aircraft, morphing wing, shape-variable fiber composite, transonic shock control, hybrid structure, LamTA
Veranstaltungstitel:XI ECCOMAS Thematic Conference on Smart Structures and Materials SMART 2025
Veranstaltungsort:Linz, Österreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Juli 2025
Veranstaltungsende:3 Juli 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemleichtbau > Adaptronik
Hinterlegt von: Künnecke, Sven Christian
Hinterlegt am:08 Sep 2025 23:46
Letzte Änderung:08 Sep 2025 23:46

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.