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Intercontinental Air Travel in the Era of Carbon Pricing: Demand and Hub Shifts

Fageda, Xavier und Oesingmann, Katrin (2025) Intercontinental Air Travel in the Era of Carbon Pricing: Demand and Hub Shifts. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 200, Seite 104658. Elsevier. doi: 10.1016/j.tra.2025.104658. ISSN 0965-8564.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Kurzfassung

In this paper, we investigate the causal relationship between carbon pricing and air travel demand in the intercontinental market. Using granular demand data for one-stop routes connecting airports in Europe with Asia and North America, we estimate regressions with multiple fixed effects to account for both time-invariant and time-varying factors that could confound the identification of policy effects. Our approach leverages variability in carbon prices in the European Union Emissions Trading System by comparing changes in routes subject to the policy (i.e., those involving European hubs) with routes unaffected by the policy (i.e., those involving non-European hubs). Our findings indicate that the carbon price variable is consistently negative and statistically significant across all regressions. A 100 % increase in the price of EU ETS allowances reduces passenger traffic through European hubs by 2–6 %. These results provide novel evidence of the policy’s effectiveness in the long-haul market, while also highlighting the phenomenon of hub carbon leakage. Additionally, we find that joint ventures between European and non-European airlines mitigate the policy’s impact.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216159/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Intercontinental Air Travel in the Era of Carbon Pricing: Demand and Hub Shifts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fageda, Xavierxfageda (at) ub.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oesingmann, Katrinkatrin.oesingmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2206-7527190747429
Datum:28 August 2025
Erschienen in:Transportation Research Part A: Policy and Practice
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:200
DOI:10.1016/j.tra.2025.104658
Seitenbereich:Seite 104658
Verlag:Elsevier
ISSN:0965-8564
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Carbon pricing, Aviation, European Union, Demand, Hub carbon leakage, Joint ventures
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - VIMITRANS - VerkehrsInnovationen und MIgrationsmethoden für die TRANSformation des Verkehrs, V - VMo4Orte - Vernetzte Mobilität für lebenswerte Orte
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr > Luftverkehrsökonomie
Hinterlegt von: Oesingmann, Katrin
Hinterlegt am:29 Aug 2025 14:24
Letzte Änderung:01 Sep 2025 08:34

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