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Highly Aggressive Inter Compressor Duct With Active Flow Control Part 1: Experimental Validation of Optimized Pulsed Jet Actuators

Bresemann, David und Fritz, Stefan und Hergt, Alexander und Eck, Mario und Peitsch, Dieter und Rückert, Roland (2025) Highly Aggressive Inter Compressor Duct With Active Flow Control Part 1: Experimental Validation of Optimized Pulsed Jet Actuators. In: 70th ASME Turbo Expo 2025: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2025, Seiten 1-9. 70th ASME Turbo Expo 2025: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, 2025-06-16 - 2025-06-20, Memphis, Tennessee, USA. doi: 10.1115/GT2025-152899. ISBN 978-079188887-2.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://asmedigitalcollection.asme.org/GT/proceedings-abstract/GT2025/88872/V011T33A004/1220783

Kurzfassung

A highly aggressive Inter Compressor Duct (ICD) is well suited to reduce the total length and weight of the jet engine. However, the main disadvantage is to deal with challenges concerning flow separations within the flow path, characterized by an intense flow turning to lower radii. To counteract these separations, an Active Flow Control system (AFC) equipped with Pulsed Jet Actuators (PJA) is implemented in the ICD domain. In particular, PJAs are highly advantageous because the pulsation enhances mixing processes. However, the PJAs require fluid extracted from the already existing secondary flow system, which is an expensive approach to suppress flow separations. To maximize the positive impact of the PJA, their outlet position is determined by numerical optimization. The unsteady flow within the PJA induces an unsteady flow in the ICD, therefore an experimental validation of the AFC is necessary. This allows for the comparison of experimental and numerical data. A highly modular test rig was set up at the Technische Universität Berlin, which allows a quick implementation of additively manufactured PJAs with different outlet positions. The modular test rig features a variety of measurement planes for five-hole probe, static wall pressure measurements and oil flow visualizations. For the validation, five-hole probe measurements downstream of the ICD domain have been conducted. The experimental results clearly demonstrate the advantageous effect of the AFC on the ICD’s secondary flow structures and are in accordance with the numerical results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216033/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Highly Aggressive Inter Compressor Duct With Active Flow Control Part 1: Experimental Validation of Optimized Pulsed Jet Actuators
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bresemann, DavidILR, TU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fritz, StefanStefan.Fritz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-7371-4269195277664
Hergt, AlexanderAlexander.Hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326195277665
Eck, Mariomario.eck (at) ilr.tu-berlin.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peitsch, DieterTU Berlin / Dieter.Peitsch (at) ilr.tu-berlin.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rückert, RolandNAVASTO GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:11 August 2025
Erschienen in:70th ASME Turbo Expo 2025: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2025-152899
Seitenbereich:Seiten 1-9
ISBN:978-079188887-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:axial compressor aerodynamics, inter compressor duct, test rig design, active flow control
Veranstaltungstitel:70th ASME Turbo Expo 2025: Turbomachinery Technical Conference and Exposition
Veranstaltungsort:Memphis, Tennessee, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 Juni 2025
Veranstaltungsende:20 Juni 2025
Veranstalter :The American Society of Mechanical Engineers
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Fritz, Stefan
Hinterlegt am:27 Okt 2025 11:43
Letzte Änderung:27 Okt 2025 11:43

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