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An Architecture: Solving The Lock Scheduling Problem At Artificial Waterways With Reinforcement Learning

Mumm, Lorenz und Rousselet, Damiano und Daubner, Jannis und Legel, Tom und Feuerstack, Sebastian und Höhn, Dennis (2025) An Architecture: Solving The Lock Scheduling Problem At Artificial Waterways With Reinforcement Learning. PIANC - Smart Rivers Conference 2025, 2025-09-08 - 2025-09-12, Memphis, USA.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 1 Juni 2026
271kB

Kurzfassung

This study proposes an architecture to address a critical challenge in inland waterway transport systems: the Lock Scheduling Problem (LSP). Locks and ship lifts are essential components of waterborne infrastructure, yet they frequently act as bottlenecks in the inland waterway network. These bottlenecks can lead to traffic congestion, increased waiting times, and economic losses for industries relying on waterborne transport. In practice, the First-Come-First-Served (FCFS) principle is often used for scheduling vessels. However, this approach often yields suboptimal and inefficient lock utilization. Alternative methods based on mathematical optimization, such as Mixed-Integer-Programming (MIP), offer improved scheduling capabilities but suffer from long computation times and limited adaptability to dynamic and uncertain operational conditions. To overcome these limitations, this study introduces an architecture that applies Reinforcement Learning (RL) to the LSP.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/215975/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:An Architecture: Solving The Lock Scheduling Problem At Artificial Waterways With Reinforcement Learning
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Mumm, Lorenzlorenz.mumm (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-2010-1481NICHT SPEZIFIZIERT
Rousselet, Damianodamiano.rousselet (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0004-6458-8226NICHT SPEZIFIZIERT
Daubner, Jannisjannis.daubner (at) baw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Legel, Tomtom.legel (at) baw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Feuerstack, SebastianSebastian.Feuerstack (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3460-086XNICHT SPEZIFIZIERT
Höhn, Dennisdennis.jankowski (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6901-5839NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:30 Juni 2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Lock Scheduling, Reinforcement Learning, Artificial Intelligence, Scheduling, Optimization
Veranstaltungstitel:PIANC - Smart Rivers Conference 2025
Veranstaltungsort:Memphis, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 September 2025
Veranstaltungsende:12 September 2025
Veranstalter :PIANC USA
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Quantencomputing-Initiative
DLR - Forschungsgebiet:QC AW - Anwendungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):QC - QCMobility
Standort: Oldenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systems Engineering für zukünftige Mobilität > Sichere Automation Maritimer Systeme
Hinterlegt von: Mumm, Lorenz
Hinterlegt am:27 Aug 2025 16:59
Letzte Änderung:27 Aug 2025 16:59

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