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Aerospikes on Transonic Wings

Rein, Martin und Rosemann, Henning und Schülein, Erich (2005) Aerospikes on Transonic Wings. [sonstige Veröffentlichung]

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Kurzfassung

During flights at high velocities, locally, a supersonic flow regime is formed above wings. The supersonic flow is terminated by a shock wave. This happens especially under off-design flight conditions and results in a wave drag. In addition, the shock-boundary layer interaction can cause a separation of the boundary layer and can thus lead to further losses and, eventually, to buffeting. These phenomena limit the maximum economic cruise speed of airplanes. The negative effect of the transonic flow regime can be mitigated by controlling the shock terminating the supersonic region above the wing. Normally, this is achieved by means of passive ventilation (perforated plates, slots, grooves), active suction, contour bumps or by adaptive walls. These approaches have in common that measures for controlling the shock are applied directly at the surface of the wing. However, a control of the shock wave is also possible by external devices placed above the surface of the wing in the supersonic flow regime. The latter concept is related to the one of aerospikes on blunt bodies. In a preliminary test series the effectiveness of a variety of different spike-shaped bodies placed above a transonic wing was tested in the DNW-TWG, Göttingen. In addition to pressure measurements a colour schlieren system was set up for providing information about the influence of spikes on the flow field.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/21579/
Dokumentart:sonstige Veröffentlichung
Titel:Aerospikes on Transonic Wings
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rein, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rosemann, HenningNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schülein, ErichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2005
Erschienen in:Annual Report 2004, DNW
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenbereich:Seiten 25-26
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wave drag, passive flow control
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Schmidt-Schüpferling, Karin
Hinterlegt am:24 Jan 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 04:55

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