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Development of a Simulation Process for Conceptual CS-23 Propeller Aircraft System Noise Assessment

Hon, Kai San und Domogalla, Vincent und Feldhusen-Hoffmann, Antje und Blinstrub, Jason und Bertsch, Lothar und Snellen, Mirjam und Zill, Thomas und Angermann, Maik (2025) Development of a Simulation Process for Conceptual CS-23 Propeller Aircraft System Noise Assessment. In: AIAA Aviation Forum and ASCEND 2025 (3365), Seiten 1-39. AIAA. AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2025, 2025-07-21 - 2025-07-25, Las Vegas, USA. doi: 10.2514/6.2025-3365. ISBN 978-1-62410-738-2.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2025-3365

Kurzfassung

Many highly interdependent disciplines are concerned with the system noise assessment of small propeller aircraft concepts, including aircraft, propeller, engine design and acoustic modelling, flight trajectories calculation, noise propagation and ground effect modelling. There are no state-of-the-art simulation processes in Europe which account for all the aforementioned disciplines, as efforts heretofore have been focused on large transport aircraft concepts. This paper presents the development of such a simulation process at the German Aerospace Center (DLR). The simulation process inputs top-level aircraft design requirements, producing a valid CS-23 conceptual propeller aircraft design. It then calculates realistic flight paths for departure and approach for the conceptual aircraft and simulates noise immissions at user-specified locations. The immissions assessment would then guide design modifications, low-noise flight trajectory generation and novel aircraft design. A Reims-Cessna F406 is considered as the reference aircraft and is used to obtain the first results from the simulation process. The results are compared with measurements from a flight test campaign using the same aircraft. Important effects observed in the results and in the immissions assessments are also presented in this paper. Furthermore, the capabilities of the simulation chain will be demonstrated with sensitivity studies that show the effects of modifying operational procedures on ground noise immissions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/215780/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:eISBN: 978-1-62410-738-2, AS-Ink in Aachen und SL-LSK in Hamburg-Harburg beteiligt
Titel:Development of a Simulation Process for Conceptual CS-23 Propeller Aircraft System Noise Assessment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hon, Kai Sankai.hon (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Domogalla, VincentVincent.Domogalla (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Feldhusen-Hoffmann, AntjeAntje.Feldhusen-Hoffmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blinstrub, Jasonjason.blinstrub (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1913-0529192063746
Bertsch, LotharLothar.Bertsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2780-2858NICHT SPEZIFIZIERT
Snellen, Mirjamm.snellen (at) tu-delft.nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zill, ThomasThomas.Zill (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Angermann, MaikM.Angermann (at) tu-braunschweig.de,TU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 Juli 2025
Erschienen in:AIAA Aviation Forum and ASCEND 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-3365
Seitenbereich:Seiten 1-39
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTARCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:AIAA
ISBN:978-1-62410-738-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft design, aircraft noise, noise prediction, PANAM, Cochstedt, measurement, l2ink
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2025
Veranstaltungsort:Las Vegas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Juli 2025
Veranstaltungsende:25 Juli 2025
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Aachen-Merzbrück , Göttingen , Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:17 Sep 2025 09:52
Letzte Änderung:17 Sep 2025 09:52

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