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A Concept for Procedural Terminal Area Airspace Integration of Large Uncrewed Aircraft Systems at Non-Towered Airports

Sievers, Tim Felix und Sakakeeny, Jordan und Idris, Husni und Peinecke, Niklas und Bulusu, Vishwanath und Nagel, Enno und Jack, Devin (2025) A Concept for Procedural Terminal Area Airspace Integration of Large Uncrewed Aircraft Systems at Non-Towered Airports. In: US-Europe Air Transportation Research & Development Symposium 2025. ATRD Symposium 2025, 2025-06-24 - 2025-06-27, Prag, Tschechien.

[img] PDF
3MB

Offizielle URL: https://drive.google.com/file/d/1uX38EWYNV9cviOU7yh7mYBxradaN1KQW/view?usp=sharing

Kurzfassung

Uncrewed aircraft systems are expected to revitalize traffic at under-utilized airports. These airports are often located in uncontrolled airspace and do not have an operating control tower to provide separation services for approaching aircraft. The lack of operating control tower presents a unique challenge for the integration of uncrewed aircraft at these non-towered airports. This paper offers a methodology to systematically assess traffic activities and quantify flight behaviors of crewed aircraft using historical flight data. To integrate uncrewed traffic, especially in off-nominal flight situations such as during a lost command and control link, this paper proposes a concept of a holding stack above the traffic pattern airspace to handle increased traffic uncertainty and to provide safe integration procedures. Twelve non-towered airports, relevant for initial cargo uncrewed aircraft operations across Germany, California, and Texas, and their airspace environments are investigated. Results are presented on the viability of a holding stack in the analyzed terminal area airspace and the influence of crewed aircraft’s historic flight behavior on different integration procedures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214853/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Concept for Procedural Terminal Area Airspace Integration of Large Uncrewed Aircraft Systems at Non-Towered Airports
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sievers, Tim Felixtim.sievers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3636-424X189032974
Sakakeeny, Jordanjordan.a.sakakeeny (at) nasa.govNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Idris, Husnihusni.r.idris (at) nasa.govNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peinecke, NiklasNiklas.Peinecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6683-2323NICHT SPEZIFIZIERT
Bulusu, Vishwanathvishwanath.bulusu (at) nasa.govNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nagel, Ennoenno.nagel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jack, Devindevin.p.jack (at) nasa.govNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2025
Erschienen in:US-Europe Air Transportation Research & Development Symposium 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:UAS, non-towered airport, traffic pattern, holding stack, LC2L
Veranstaltungstitel:ATRD Symposium 2025
Veranstaltungsort:Prag, Tschechien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Juni 2025
Veranstaltungsende:27 Juni 2025
Veranstalter :EUROCONTROL & FAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Unbemannte Flugsysteme
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Unbemannte Luftfahrzeugsysteme
Hinterlegt von: Sievers, Tim Felix
Hinterlegt am:01 Aug 2025 13:22
Letzte Änderung:01 Aug 2025 13:22

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