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The economic implications of carbon neutrality ambitions in extra-European freight transport

Eschmann, Jonas und Mueller, Karsten und Oesingmann, Katrin und Ennen, David (2025) The economic implications of carbon neutrality ambitions in extra-European freight transport. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 146, Seite 104812. Elsevier. doi: 10.1016/j.trd.2025.104812. ISSN 1361-9209.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1016/j.trd.2025.104812

Kurzfassung

Achieving net-zero emissions in international freight transport is crucial, but the European Union’s current policies fall short of mandating full climate neutrality mainly due to economic concerns. A major gap in scientific impact assessments is the lack of product-level and transport mode-specific trade elasticities. This study addresses this gap by estimating trade elasticities, analyzing transport cost increases, and assessing economic impacts under different EU carbon policies. The results show that maritime transport faces higher relative cost increases, while air transport sees greater absolute increases, leading to sharper price hikes for air transport goods (0.1%–0.5%) compared to sea transport goods (0.1%). Under the carbon neutrality scenario, European imports drop by €24.7 billion and exports by €27.4 billion. Kerosene and fuel oil demand decrease by 4.2 and 0.9 million tons, respectively. The findings suggest that more ambitious EU climate policies are feasible with manageable economic impacts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214603/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The economic implications of carbon neutrality ambitions in extra-European freight transport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Eschmann, JonasJonas.Eschmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3499-275XNICHT SPEZIFIZIERT
Mueller, Karstenkarsten.mueller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8485-7615NICHT SPEZIFIZIERT
Oesingmann, Katrinkatrin.oesingmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2206-7527NICHT SPEZIFIZIERT
Ennen, DavidDavid.Ennen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-9324-0027NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 Juni 2025
Erschienen in:Transportation Research Part D: Transport and Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:146
DOI:10.1016/j.trd.2025.104812
Seitenbereich:Seite 104812
Verlag:Elsevier
ISSN:1361-9209
Status:veröffentlicht
Stichwörter:International tradeFreight transportFuelEU MaritimeREFuelAviationTrade Elasticities
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Institute & Einrichtungen:Institut für Flughafenwesen und Luftverkehr > Luftverkehrsökonomie
Institut für Vernetzte Energiesysteme > Energiesystemanalyse, ST
Hinterlegt von: Eschmann, Jonas
Hinterlegt am:16 Jun 2025 10:41
Letzte Änderung:05 Aug 2025 16:29

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