elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Optimization of Traffic Signal Control Using Reinforcement Learning: A SUMO-Based Simulation Study on a Real-World Example

Balzer, Josefina Laura (2025) Optimization of Traffic Signal Control Using Reinforcement Learning: A SUMO-Based Simulation Study on a Real-World Example. Masterarbeit, Universität Münster.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Within this project, a system to train a model with reinforcement learning to control traffic lights was implemented. Two different learning algorithms have been evaluated and compared with a vehicle-actuated logic. The investigation area is an actual intersection in the city of Münster, and it was possible to use the currently used logic and recorded traffic demand as a basis for the simulation, as well as for the final comparison. Experiments performed with both used learning methods, DQN and PPO, show the effect of different initialisations and result in a final configuration used for a comparison of the methodologies and the vehicle-actuated baselines logic. For DQN, a hyperparameter configuration to train on the basis of one hour of traffic data was found and achieved an average advantage in waiting time of 48.64% when applying it to the traffic data of 24 hours. A model trained with PPO on the identical segment of traffic data achieved an average advantage in waiting time of 57.73% when applying it to the full day. And after training the model with PPO with the whole simulation, an average advantage of 65.15% was achieved compared to the waiting time of the vehicle-actuated logic. Besides the achieved improvements through training traffic controllers with reinforcement learning instead of using a vehicle-actuated logic, there is potential for further improvement left for future work.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214547/
Dokumentart:Hochschulschrift (Masterarbeit)
Titel:Optimization of Traffic Signal Control Using Reinforcement Learning: A SUMO-Based Simulation Study on a Real-World Example
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Balzer, Josefina LauraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
DLR-Supervisor:
BeitragsartDLR-SupervisorInstitution oder E-Mail-AdresseDLR-Supervisor-ORCID-iD
Thesis advisorHalbach, MaikMaik.Halbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Open Access:Nein
Seitenanzahl:102
Status:veröffentlicht
Stichwörter:traffic light control, Reinforcement Learning, DQN, PPO, Simulation of Urban MObility
Institution:Universität Münster
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz, V - VMo4Orte - Vernetzte Mobilität für lebenswerte Orte, V - ACT4Transformation - Automated and Connected Technologies for Mobility Transformation
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Digitalisierter Straßenverkehr
Hinterlegt von: Halbach, Maik
Hinterlegt am:03 Jul 2025 13:16
Letzte Änderung:10 Jul 2025 12:07

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.