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Aerodynamic Design of Shock Control Bumps on an Aircraft Considering Structural Constraints

Goerttler, Andreas (2025) Aerodynamic Design of Shock Control Bumps on an Aircraft Considering Structural Constraints. Journal of Aircraft, Seiten 1-12. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C038181. ISSN 1533-3868.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.C038181

Kurzfassung

Shock control bumps can reduce the overall drag of a modern transport aircraft by reducing the wave drag. In this study, different shapes of static shock control bumps on a laminar wing are aerodynamically analyzed using numerical tools. This design study introduces a novel approach by using structurally feasible shapes constrained to the spoiler positions. This ensures feasible realization possibilities in the future. The robustness, drag reduction in off-design condition, is increased by reducing the overall height of the bump. This robust version of the bump is then implemented on a three-dimensional wing geometry of a modern transport aircraft on up to four spoilers. It is shown that the drag reduction potential varies linearly with the bump width in the investigated range of spoiler extensions. Over a wide range of lift coefficients, the bump robustly reduces drag by up to 2%. Estimated fuel savings of up to 1000 kg can be derived for a flight mission of 9000 km for a long-range wide-body aircraft at cruise conditions of M=0.85.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214405/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aerodynamic Design of Shock Control Bumps on an Aircraft Considering Structural Constraints
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Goerttler, AndreasAndreas.Goerttler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8315-1298NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:19 Mai 2025
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.C038181
Seitenbereich:Seiten 1-12
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTARCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:1533-3868
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Shock control bump, drag reduction, structural feasible
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Goerttler, Andreas
Hinterlegt am:11 Jun 2025 11:40
Letzte Änderung:11 Jun 2025 11:40

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