elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Cost-Effectiveness of the Digital Air Traffic Controller

Engel, Maximilian und Jung, Martin und Wozny, Florian (2025) Cost-Effectiveness of the Digital Air Traffic Controller. AHFE Open Access. 13th International Conference on Human Interaction & Emerging Technologies: Artificial Intelligence & Future Applications (IHIET-AI 2025), 2025-04-22 - 2025-04-24, Malaga, Spanien. doi: 10.54941/ahfe1005894. ISBN 978-1-964867-37-3.

[img] PDF
1MB

Offizielle URL: https://openaccess.cms-conferences.org/publications/book/978-1-964867-37-3/article/978-1-964867-37-3_3-3/article/978-1-964867-37-3_3

Kurzfassung

Our paper analyzes the economic cost-effectiveness of the "Digital Air Traffic Controller", an AI-supported system developed by the Project “Collaboration of aviation operators and AI systems” (LOKI) of the German Aerospace Center (DLR). In Europe, delays due to air traffic control constraints—particularly staffing shortages—impose annual costs of around €1.9 billion on airlines. Additionally, the annual employment costs for air traffic controllers reach approximately €2.9 billion. With air traffic on the rise, these costs are anticipated to grow further. Currently, two air traffic controllers work collaboratively to manage a sector. The Digital Air Traffic Controller (Digital ATCO) system aims to significantly reduce the workload of air traffic controllers. This innovation reduces staffing requirements, allowing reallocation of personnel to address shortages or build capacity where needed. Our findings indicate that the benefits of Digital ATCO are very likely to outweigh its costs, demonstrating strong potential for economic and operational efficiency in air traffic management.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214392/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Cost-Effectiveness of the Digital Air Traffic Controller
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Engel, Maximilianmaximilian.engel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jung, MartinM.Jung (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1860-297XNICHT SPEZIFIZIERT
Wozny, FlorianFlorian.Wozny (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 April 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.54941/ahfe1005894
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Ahram, TareqNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lopez, AntonioNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gandarias, JuanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Casas, AdrianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:AHFE Open Access
Name der Reihe:Human Interaction & Emerging Technologies: Artificial Intelligence & Future Applications
ISBN:978-1-964867-37-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air traffic controllers, cost-effectiveness, AI, KI
Veranstaltungstitel:13th International Conference on Human Interaction & Emerging Technologies: Artificial Intelligence & Future Applications (IHIET-AI 2025)
Veranstaltungsort:Malaga, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 April 2025
Veranstaltungsende:24 April 2025
Veranstalter :IHIET-AI
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr > Luftverkehrsökonomie
Hinterlegt von: Jung, Martin
Hinterlegt am:02 Jun 2025 10:37
Letzte Änderung:02 Jun 2025 10:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.