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Improving road user perception in adverse weather: An augmented human-machine interface for remote assistants of automated vehicles

Schrank, Andreas Gottfried und Wilbrink, Marc und Brandenburg, Stefan und Oehl, Michael (2025) Improving road user perception in adverse weather: An augmented human-machine interface for remote assistants of automated vehicles. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour (113), Seiten 500-516. Elsevier. doi: 10.1016/j.trf.2025.05.017. ISSN 1369-8478.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
7MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1369847825001810?via%3Dihub#ab005

Kurzfassung

Highly automated vehicles (SAE level 4) occasionally require human support. A remote assistant can help the vehicle from a distance. To date, virtually all human-machine interface (HMI) concepts for remote operation rely on cameras on board the vehicle for assessing its environment. However, in adverse weather, a remote assistant may not be able to decide based on video streams only. We propose an HMI concept for augmenting video streams with visualized data from vehicle sensors. In an experiment, 34 participants assisted the driving automation in a left-turn task using the augmented HMI concept. Visibility was varied by inducing fog. Results show that the augmented HMI effectively supported participants in their remote assistance task. Particularly when foggy, the augmentation reduced collisions, improved situation awareness, and received higher usability ratings. The results imply that augmentation is effective for increasing safety, especially in poor-visibility environments. Future research should examine implications for workplace design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214293/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Improving road user perception in adverse weather: An augmented human-machine interface for remote assistants of automated vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schrank, Andreas GottfriedAndreas.Schrank (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8352-1052NICHT SPEZIFIZIERT
Wilbrink, Marcmarc.wilbrink (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7550-8613NICHT SPEZIFIZIERT
Brandenburg, Stefanstefan.brandenburg (at) psychologie.tu-chemnitz.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oehl, MichaelMichael.Oehl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0871-2286NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 Mai 2025
Erschienen in:Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.trf.2025.05.017
Seitenbereich:Seiten 500-516
Verlag:Elsevier
ISSN:1369-8478
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Remote operation; Remote assistance;Highly automated driving; Human-machine interface; Situation awareness; Workload Safety
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - ACT4Transformation - Automated and Connected Technologies for Mobility Transformation
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Kooperative Straßenfahrzeuge und Systeme
Hinterlegt von: Schrank, Andreas Gottfried
Hinterlegt am:03 Jun 2025 16:30
Letzte Änderung:03 Jun 2025 16:30

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