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Prospects for Next-Generation Battery Technologies in the German Passenger Vehicle Market

Hasselwander, Samuel (2025) Prospects for Next-Generation Battery Technologies in the German Passenger Vehicle Market. In: Antriebe und Energiesysteme von morgen 2024 (ATZLive24 2024) Proceedings. Springer Vieweg, Wiesbaden. Seiten 123-139. doi: 10.1007/978-3-658-47675-5_9. ISBN 978-3-658-47674-8. ISSN 2198-7440.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-47675-5_9

Kurzfassung

This paper analyzes current trends and advancements in battery technologies within the automotive sector and explores the potential impact of future innovations on the passenger vehicle market. It provides an overview of both present and next-generation battery technologies, focusing on key performance indicators such as cost and volumetric energy density. By integrating these technologies into different bottom-up calculated vehicle variants using the VECTOR21 vehicle technology scenario model, they are evaluated against each other within a predefined battery diversification scenario. Understanding the design of next-generation battery electric vehicles is crucial to reduce dependencies on raw mate-rials or supply chains and to assess the economic feasibility of potential technologies. The analysis reveals significant short-term market potential for vehicles equipped with low-cost cell chemistries like lithium iron phosphate or sodium-ion batteries. However, once vehicles with conventional powertrains are unable to meet the more stringent CO2 fleet limits, the sales prospects of models with energy dense Nickel-rich cell chemistries is expected to rise, as agents with demanding range requirements are about to switch to battery electric vehicle options. In order to achieve a relevant market potential for high-performance vehicles with solid-state batteries, cell costs of less than 100 EUR2020/kWh are considered necessary based on the currently implemented willingness-to-pay factors and the expected improvements in conventional batteries with liquid electrolyte.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/214289/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Prospects for Next-Generation Battery Technologies in the German Passenger Vehicle Market
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hasselwander, SamuelSamuel.Hasselwander (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0805-9061NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 Mai 2025
Erschienen in:Antriebe und Energiesysteme von morgen 2024 (ATZLive24 2024)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-658-47675-5_9
Seitenbereich:Seiten 123-139
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Heintzel, AlexanderNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Vieweg, Wiesbaden
Name der Reihe:Proceedings
ISSN:2198-7440
ISBN:978-3-658-47674-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:BEV, passenger car, market scenario, chemistry, cost
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - MoDa - Models and Data for Future Mobility_Supporting Services
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugsysteme und Technologiebewertung
Hinterlegt von: Hasselwander, Samuel
Hinterlegt am:04 Jul 2025 09:21
Letzte Änderung:30 Jul 2025 14:20

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