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Sustainable aviation fuel from Kraft lignin - Technical, economic and ecological process analysis

Weyand, Julia und Adelung, Sandra und Wallinder, Johan und Sridharan, Balaji und Venderbosch, Robbie und Heeres, Hero J. und Dietrich, Ralph-Uwe (2025) Sustainable aviation fuel from Kraft lignin - Technical, economic and ecological process analysis. Journal of Cleaner Production, 500, Seite 144559. Elsevier. doi: 10.1016/j.jclepro.2024.144559. ISSN 0959-6526.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652624040083

Kurzfassung

Molten salt supported catalytic depolymerisation of lignin is an attractive option for the production of sustainable aviation fuel, exploring lignin's high content of aromatic hydrocarbons. The European project ‘ABC-Salt’ developed a concept involving in‐situ hydropyrolysis in salts and catalytic hydrodeoxygenation to obtain middle distillates from Kraft pulp mill lignin. This study evaluates the technical, economic and ecological viability of the proposed power-and-biomass-to-liquid process and its integration into the lignin providing pulp mill via a comprehensive techno-economic assessment (TEA) and life cycle assessment (LCA). The process analysis indicates a very high carbon efficiency of 78 % and an energy efficiency of 52.5 %LHV. The net production cost amounts to 1.66 €2020/lFuel with lignin as the highest cost contributor. Lignin is also the biggest contributor to a majority of environmental impacts, which increases the importance of the selected allocation method for lignin extraction at the pulp mill. In dependence of the allocation method, global warming potential savings range between 72 and 89 %, while major impact increases compared to fossil jet fuel occur in categories like water use, land use, minerals and metals resource depletion or freshwater eutrophication. Since hydrogen is essential for deoxygenation of the fuel, recovery of unused hydrogen is a key parameter for TEA and LCA results. The lowest cost and environmental impacts can be found for hydrogen recovery rates between 95 and 98 %. Finally, based on both TEA and LCA, currently a CO2 price of around 500 €/tCO₂-eq. would be necessary in order to produce cost competitive jet fuel.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/213972/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Sustainable aviation fuel from Kraft lignin - Technical, economic and ecological process analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weyand, JuliaJulia.Weyand (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6752-6873184176137
Adelung, SandraSandra.Adelung (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wallinder, Johanjohan.wallinder (at) ri.seNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sridharan, Balajib.sridharan (at) rug.nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Venderbosch, Robbievenderbosch (at) btgworld.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heeres, Hero J.h.j.heeres (at) rug.nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dietrich, Ralph-UweRalph-Uwe.Dietrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9770-4810NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 April 2025
Erschienen in:Journal of Cleaner Production
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:500
DOI:10.1016/j.jclepro.2024.144559
Seitenbereich:Seite 144559
Verlag:Elsevier
ISSN:0959-6526
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Life Cycle Assessment (LCA) Techno-Economic Assessment (TEA) Power-and-Biomass-to-Liquid (PBtL) Biofuel Kraft lignin Pulp mill integration
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Materialien und Technologien für die Energiewende
HGF - Programmthema:Chemische Energieträger
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SP - Energiespeicher
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Elektrochemische Prozesse
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Energiesystemintegration
Hinterlegt von: Weyand, Julia
Hinterlegt am:16 Mai 2025 10:56
Letzte Änderung:16 Mai 2025 10:56

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