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Breakdown of boundary layer instabilities on a straight cone in a hypersonic shock tunnel

Surujhlal, Divek und Wagner, Alexander und Costantini, Marco und Miozzi, Massimo (2025) Breakdown of boundary layer instabilities on a straight cone in a hypersonic shock tunnel. Aerospace Science and Technology, 168 (Part B), Seiten 1-10. Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2025.110846. ISSN 1270-9638.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
8MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1270963825009174

Kurzfassung

Experimental investigations of the second-mode dominated hypersonic laminar-turbulent transition process in hypervelocity flow were carried out using a 7$^{\circ}$ half-angle, straight cone with moderate bluntness at zero angle of attack. The tests were conducted at Mach 7.4 in the High Enthalpy Shock Tunnel Göttingen (HEG) of the German Aerospace Center (DLR). Two different nose tips were used resulting in a Reynolds number based on the nose radius of $Re_n \approx 5100$ and $Re_n \approx 10200$. Surface thermocouples, temperature sensitive paint (TSP) and fast-response piezoelectric pressure transducers were used to characterize the transition process. Strong second-mode waves were measured far downstream of the nose tip followed by the appearance of streamwise-oriented streaks of high surface heat flux. Similar streak patterns were observed on flared cones under quiet flow conditions in the Boeing/AFOSR Mach 6 Quiet Tunnel at Purdue University. The present measurement of the primary instability and the spatiotemporal evolution of the streaks represent the first test case reported from a conventional shock tunnel at flight enthalpies and with a highly cooled wall.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/213586/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Breakdown of boundary layer instabilities on a straight cone in a hypersonic shock tunnel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Surujhlal, DivekDivek.Surujhlal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0349-3328NICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, AlexanderAlexander.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9700-1522NICHT SPEZIFIZIERT
Costantini, MarcoMarco.Costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199192238126
Miozzi, Massimomassimo.miozzi (at) cnr.ithttps://orcid.org/0000-0002-6733-078XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 September 2025
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:168
DOI:10.1016/j.ast.2025.110846
Seitenbereich:Seiten 1-10
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Cummings, Russel M.US Air Force AcademyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:Science Direct, Elsevier
ISSN:1270-9638
Status:veröffentlicht
Stichwörter:boundary layer transition, hypersonics, breakdown, instabilities
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt ReFEx - Reusability Flight Experiment
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Surujhlal, Dr. Divek
Hinterlegt am:19 Sep 2025 14:21
Letzte Änderung:19 Sep 2025 14:21

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