elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Modeling of plume impingement by a hybrid FP-DSMC method

Basov, Leo und Grabe, Martin (2025) Modeling of plume impingement by a hybrid FP-DSMC method. In: The 4th international conference on high-speed vehicle science & technology HiSST 2025, Seiten 1-9. The 4th international conference on high-speed vehicle science & technology HiSST 2025, 2025-09-22 - 2025-09-25, Tours, Frankreich.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://www.3af-hisst2025.com/

Kurzfassung

In this work we present a numerical analysis of a nitrogen plume impinging on a flat plat via the Direct Simulation Monte Carlo (DSMC), Fokker-Planck (FP), as well as hybrid FP-DSMC methods. We show that the hybrid-FP approach can produce numerical results very close to the DSMC solution while having a computational cost close to that of a FP only simulation. In the hybrid simulation the maximal deviation to DSMC results in the temperature plume center line profile is reduced from 49.1 % to 7.3 % while the deviation in the surface heat flux could be reduced from 14.2 % to 3.9 % when compared toan FP only simulation. This was achieved with a minimal increase of computational time of 13.4 % when compared to pure FP si mulation. The hybrid simulation only took 16.1 % of computational timewhen compared to DSMC simulation showing that hybrid-FP simulation can be qualitatively high with a relatively low computational cost for certain test cases. These results could be achieved without additional speed up measures lik e variable particle weights, model specific grid refinement or local timestepping.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/213368/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Modeling of plume impingement by a hybrid FP-DSMC method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Basov, Leoleo.basov (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4133-7876NICHT SPEZIFIZIERT
Grabe, MartinMartin.Grabe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0361-2734NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2025
Erschienen in:The 4th international conference on high-speed vehicle science & technology HiSST 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-9
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERT3AfNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Proceedings (online)
Status:veröffentlicht
Stichwörter:FP, DSMC, hybrid simulation, nozzle flow, plume impingement, kinetic modeling
Veranstaltungstitel:The 4th international conference on high-speed vehicle science & technology HiSST 2025
Veranstaltungsort:Tours, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 September 2025
Veranstaltungsende:25 September 2025
Veranstalter :3AF
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Wiederverwendbare Raumfahrtsysteme und Antriebstechnologie
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, GO
Hinterlegt von: Basov, Leo
Hinterlegt am:09 Okt 2025 22:08
Letzte Änderung:09 Okt 2025 22:08

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.