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Electrifying inland waterway transport - a case study for Germany

Teske, Travis und Fitz, Annika und Schwedt, Thorben und Baetcke, Lars und Ehlers, Sören (2025) Electrifying inland waterway transport - a case study for Germany. Ship Technology Research, Seiten 1-14. Taylor & Francis. doi: 10.1080/09377255.2025.2469396. ISSN 2056-7111.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09377255.2025.2469396#abstract

Kurzfassung

Battery electric propulsion represents a highly promising avenue for the decarbonization of inland waterway (IWW) transport. This paper thus examines the potential for electrifying IWW vessels using their operational profile derived from Automatic Identification System (AIS) data. Therefore, a model is developed to derive the energy demands and operational profiles of IWW vessels, which is then used to quantify the potential for battery electric propulsion systems without any adjustments to the vessels’ operational profile, thereby ensuring the continued economic operation of the vessels. Moreover, a linear programming model is developed with the objective of minimizing charger power, and its technical feasibility is evaluated. The findings indicate that hybrid battery electric systems can supply between 35% and 70% of the propulsion energy in the majority of vessels. The necessary charging powers typically fall within the range of 100 to 200 kW. It may also be feasible to implement a fully electric propulsion system for a proportion of the IWW fleet. In particular, small passenger vessels such as ferries exhibit considerable potential in this respect, with median battery sizes of 731 kWh and requisite charging powers of under 100 kW.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/213044/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Electrifying inland waterway transport - a case study for Germany
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Teske, Travistravis.teske (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-6620-5227179701746
Fitz, AnnikaAnnika.Fitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwedt, ThorbenThorben.Schwedt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2127-0494179701748
Baetcke, Larslars.baetcke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9173-5253179701749
Ehlers, Sörensoeren.ehlers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5698-9354NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 März 2025
Erschienen in:Ship Technology Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1080/09377255.2025.2469396
Seitenbereich:Seiten 1-14
Verlag:Taylor & Francis
ISSN:2056-7111
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Inland waterways; AIS; battery electric propulsion; linear programming; optimization; charging infrastructure
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - VMo4Orte - Vernetzte Mobilität für lebenswerte Orte
Standort: Geesthacht
Institute & Einrichtungen:Institut für Maritime Energiesysteme > Abteilung Energieinfrastruktur
Hinterlegt von: Teske, Travis
Hinterlegt am:10 Mär 2025 09:01
Letzte Änderung:10 Mär 2025 09:01

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