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Configurational Influence on a Vortex System of a Hovering Rotor

Heintz, Alexander und Schwarz, Clemens und Wolf, Christian und Raffel, Markus (2025) Configurational Influence on a Vortex System of a Hovering Rotor. AIAA Journal, Seiten 1-16. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J064640. ISSN 0001-1452.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/full/10.2514/1.J064640

Kurzfassung

The blade tip vortices in the wake of a rotor are essential for the aerodynamic behavior of a helicopter. Due to the high complexity, a detailed simulation of a rotor wake is challenging and in many cases requires experimental validation. In particular, the study of secondary vortices that occur between the helically arranged blade tip vorticesis part of the current research. Therefore, this paper presents an experimental study of the influence of different configurational parameters on the development of secondary vortices and their contribution to the vortex breakdown of a rotor in hover. The aim is to gain insight into which configurational parameters have an influence on the occurrence of secondary structures. An extensive database of more than 30 different configurations was created to validate the numerical simulations and methods. It was found that the blade passing frequency is the main contributor to the occurrence of secondary structures. A linear dependence between the number of secondary vortices detected and the blade passing frequency was found.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212896/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:eISSN 1533-385X
Titel:Configurational Influence on a Vortex System of a Hovering Rotor
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heintz, Alexanderalexander.heintz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-4371-7138178864690
Schwarz, ClemensClemens.Schwarz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolf, ChristianChristian.Wolf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9052-7548NICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, MarkusMarkus.Raffel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3340-9115178864694
Datum:24 Januar 2025
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.J064640
Seitenbereich:Seiten 1-16
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
Name der Reihe:AIAA Journal
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vortex Breakdown, Blade Passing Frequency, Blade Loading, Particle Image Velocimetry, Flight Mechanics, Laminar Turbulent Transition, PIV, Secondary Vortices, Rotor Wake, Rotor Aerodynamics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:25 Feb 2025 09:42
Letzte Änderung:25 Feb 2025 09:42

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