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Impact of accelerated corrosion on weld geometry, hardness and residual stresses of offshore steel joints over time

Shojai, Sulaiman und Schönamsgruber, Finn und Köhler, Markus und Ghafoori, Elyas (2025) Impact of accelerated corrosion on weld geometry, hardness and residual stresses of offshore steel joints over time. Materials & Design, 251, Seite 113578. Elsevier. doi: 10.1016/j.matdes.2024.113578. ISSN 0264-1275.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
19MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1016/j.matdes.2024.113578

Kurzfassung

Corrosion of offshore support structures can reduce the estimated fatigue life. Pitting corrosion, in particular, is known to lead to local stress concentrations and thus reduce their service life. However, offshore support structures consist of a large number of weld seams, which already have their own stress concentrations and interact with pitting corrosion. So far, there have been no studies on how corrosion can influence the stress concentrations on a long-term basis. In this study, butt- and fillet-welded specimens were exposed to corrosion in a salt spray chamber for up to 12 months and their geometrical development was examined using 3D scans. In addition, hardness and residual stress measurements were carried out. The results were compared to specimens, which were corroded for 12 months in artificial seawater. It could be shown that corrosion causes the notches of the butt welds to become sharper over time, while the fillet welds become narrower. It could be also shown that despite existing scatter, the residual stresses do not change significantly over time. The hardness measurements revealed that although there are no significant changes in the hardness values, the location of the sharpest notch shifted repeatedly within the weld metal, heat affected zone, and base material, which had different hardness values.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212874/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Impact of accelerated corrosion on weld geometry, hardness and residual stresses of offshore steel joints over time
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Shojai, Sulaimansulaiman.shojai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schönamsgruber, Finnfinn.schoenamsgruber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köhler, Markusmarkus.koehler (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ghafoori, Elyasghafoori (at) stahl.uni-hannover.dehttps://orcid.org/0000-0002-4924-0668NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 März 2025
Erschienen in:Materials & Design
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:251
DOI:10.1016/j.matdes.2024.113578
Seitenbereich:Seite 113578
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Shojai, Sulaimansulaiman.shojai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schönamsgruber, Finnfinn.schoenamsgruber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köhler, MarkusMarkus.Koehler (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ghafoori, Elyasghafoori (at) stahl.uni-hannover.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0264-1275
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Offshore-wind Digital scans Corrosion fatigue Stress concentrations Welds Residual stress Hardness
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Digitalisierung
DLR - Forschungsgebiet:D - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):D - keine Zuordnung
Standort: Geesthacht
Institute & Einrichtungen:Institut für Maritime Energiesysteme > Schiffszuverlässigkeit
Hinterlegt von: Shojai, Sulaiman
Hinterlegt am:25 Feb 2025 08:37
Letzte Änderung:05 Mär 2025 10:40

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