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Flow Phenomena Resulting From A Compression-Bump Engine Air Intake

Rütten, Markus und Beckett, Christopher (2025) Flow Phenomena Resulting From A Compression-Bump Engine Air Intake. In: AIAA Aviation 2025 Forum, Seiten 1-15. Aerospace Research Central, ARC. AIAA SciTech 2025 Forum, 2025-01-06 - 2025-01-10, Orlando, Florida, USA. doi: 10.2514/6.2025-0881. ISBN 978-1-62410-723-8.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2025-0881

Kurzfassung

Compression-bump engine air intakes play a major role in the development of new fighter aircraft, since due to their geometrical shape they contribute to the reduction of radar cross-section. In direct competition to Pitot air intakes, the compression bump shape has to be optimally designed in order to guarantee high total pressure recoveries by displacing the incoming boundary layer so far outwards that only high momentum flow enters the air intake channel and flow distortion is minimal. However, due to the fact that fighter aircraft cover a wide range of flight Mach numbers from sub- to supersonic flows, the physics of compression bump intake flows is complicated and not completely understood. In order to explain occurring flow phenomena and derive design rules for such types of intakes, the DLR has developed a compression bump intake for its future fighter demonstrator aircraft. Numerical simulation studies have been performed to investigate the diverse flow phenomena, preparing experiments which will be designed to gain flow data for validation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212806/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Flow Phenomena Resulting From A Compression-Bump Engine Air Intake
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rütten, Markusmarkus.ruetten (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7991-5064179414936
Beckett, ChristopherInstitut für Aerodynamik und StrömungstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Januar 2025
Erschienen in:AIAA Aviation 2025 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-0881
Seitenbereich:Seiten 1-15
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Aerospace Research Central, ARC
Name der Reihe:AIAA SciTech Forum Home
ISBN:978-1-62410-723-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Compression Bump Intake, Vortical Flows, Shock Boundary Layer
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2025 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, Florida, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2025
Veranstaltungsende:10 Januar 2025
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Rütten, Dr.-Ing. Markus
Hinterlegt am:05 Mär 2025 11:28
Letzte Änderung:05 Mär 2025 11:28

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