elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Climate Impacts of Aviation and the Potential of Aviation Powerfuels Toward Their Mitigation

Quante, Gunnar und Voigt, Christiane und Kaltschmitt, Martin (2024) Climate Impacts of Aviation and the Potential of Aviation Powerfuels Toward Their Mitigation. In: Powerfuels Green Energy and Technology. Springer. Seiten 879-904. doi: 10.1007/978-3-031-62411-7_30. ISBN 978-3-031-62410-0. ISSN 1865-3529.

[img] PDF
1MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-62411-7_30

Kurzfassung

The UN Conference of the Parties, representing nearly all UN member states, agreed in the Paris Agreement to “hold the increase in the global average temperature to well below 2 °C above pre-industrial levels and pursuing efforts to limit the temperature increase to 1.5 °C above pre-industrial levels”. The International Civil Aviation Organization (ICAO) and the International Air Transport Association (IATA) have set a “Net-Zero Carbon Emissions” target by 2050. While the Paris Agreement focuses on limiting global temperature increase, the aviation industry targets primarily address CO2 emissions. However, aviation’s climate impact extends beyond CO2 to contrails and indirect effects of nitrogen oxide (NOx) emissions. Research shows that only one-third of aviation’s climate impact (in terms of effective radiative forcing, ERF) is due to CO2, with the remaining two-thirds from the other non-CO2-related cliamte impacts. The largest climate impacts of aviation, by magnitude, are contrails, CO2 emissions, and NOx effects. Addressing only CO2 emissions would overlook a significant portion of aviation’s climate impact, making it essential to consider all related climate factors to align aviation industry targets with the Paris Agreement. This chapter first describes aviation’s climate effects and then explores how increased use of powerfuels as example for renewably sourced kerosene might influence its overall climate impact.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212603/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Climate Impacts of Aviation and the Potential of Aviation Powerfuels Toward Their Mitigation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Quante, GunnarTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, ChristianeDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-8925-7731NICHT SPEZIFIZIERT
Kaltschmitt, MartinTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2024
Erschienen in:Powerfuels
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-031-62411-7_30
Seitenbereich:Seiten 879-904
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Bullerdiek, NilsTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neuling, UlfTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaltschmitt, MartinTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Green Energy and Technology
ISSN:1865-3529
ISBN:978-3-031-62410-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Climate impact, Aviation, Powerfuels, ICAO
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik
Hinterlegt von: Keur, Natalie Desiree
Hinterlegt am:12 Feb 2025 09:02
Letzte Änderung:24 Feb 2025 10:40

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.