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Impact of Failure on the Tilt-Wing eVTOL Backward Transition

May, Marc Simon und Milz, Daniel und Armanini, Sophie F. und Looye, Gertjan (2025) Impact of Failure on the Tilt-Wing eVTOL Backward Transition. In: AIAA SciTech 2025 Forum. AIAA Scitech 2025 Forum, 2025-01-06 - 2025-01-10, Orlando, FL. doi: 10.2514/6.2025-2699. ISBN 978-162410723-8.

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8MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2025-2699

Kurzfassung

The backward transition from cruise to hover flight is the crucial flight maneuver for tilt-wing aircraft, as it allows for a safe vertical landing. Unfortunately, this flight phase is especially challenging due to low thrust settings and thereby reduced slipstream effects, which push the wing states toward or beyond flow separation. This raises the question of how failure conditions further impact these already severe conditions, and if the remaining flight performance suffices to perform the backward transition. This study therefore assesses the tilt-wing's fault tolerance against single and combined component failures. The reference scenario of a longitudinal level backward transition is investigated with optimal-control-based trajectory optimization on a 6DoF aircraft model. The results indicate fault tolerance of the tilt-wing aircraft for most failure cases. The majority of failure cases leading to unfeasible transition trajectories suffer from unbalanced hover or cruise conditions. Only for the failure case of control surface runaways on the same side of canard and main wing, the transition maneuver itself is the limiting factor due to increased thrust settings and thus longer transition times.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212083/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Impact of Failure on the Tilt-Wing eVTOL Backward Transition
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
May, Marc SimonMarc.May (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milz, DanielDaniel.Milz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9704-2036176705147
Armanini, Sophie F.s.armanini (at) imperial.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2025
Erschienen in:AIAA SciTech 2025 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-2699
ISBN:978-162410723-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:eVTOL; Tilt-Wing; Flight Dynamics; Transition; Failures
Veranstaltungstitel:AIAA Scitech 2025 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, FL
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2025
Veranstaltungsende:10 Januar 2025
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugregelung und Simulation
Institut für Aeroelastik > Regelung aeroelastischer Systeme
Hinterlegt von: Milz, Daniel
Hinterlegt am:27 Jan 2025 10:52
Letzte Änderung:01 Sep 2025 15:08

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