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Dynamic Inversion-Based Control Design for Multi-Phase Tandem Tilt-Wing Flight

Milz, Daniel und May, Marc Simon und Looye, Gertjan (2025) Dynamic Inversion-Based Control Design for Multi-Phase Tandem Tilt-Wing Flight. In: AIAA SciTech 2025 Forum. AIAA Scitech 2025 Forum, 2025-01-06 - 2025-01-10, Orlando, FL. doi: 10.2514/6.2025-2698. ISBN 978-162410723-8.

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4MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2025-2698

Kurzfassung

The attractiveness of (tandem) tilt-wing electric vertical take-off and landing (eVTOL) vehicles has increased over the past decade due to their efficient wing-borne cruise flight and reduced requirements on ground-based infrastructure. However, this results in a complex flight control task, which must cover both the hover and cruise regimes, as well as the transition between them. In this regard, nonlinear dynamic inversion-based control approaches have been demonstrated to offer an effective solution. The intrinsic characteristics of these vehicles require that the controller operates across multiple flight phases, which differ in their dominant dynamics. This necessitates the implementation of multi-phase control strategies and a corresponding design approach. Dynamic inversion decouples the dynamics, providing a clean interface to the higher-level control functions. Furthermore, the controller is extended to utilize the pitch channel complementary to the tilt angle. The control system is evaluated on a six-degree-of-freedom flight dynamic model based on strip theory. The results demonstrate that the system is capable of performing a full transition. Additionally, pitch-supported tilting extends the flight envelope and accelerates the transition maneuver.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212082/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Dynamic Inversion-Based Control Design for Multi-Phase Tandem Tilt-Wing Flight
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Milz, DanielDaniel.Milz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9704-2036176705113
May, Marc SimonMarc.May (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2025
Erschienen in:AIAA SciTech 2025 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-2698
ISBN:978-162410723-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Flight Control, Tilt-Wing, eVTOL, Dynamic Inversion, Transition
Veranstaltungstitel:AIAA Scitech 2025 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, FL
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2025
Veranstaltungsende:10 Januar 2025
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugregelung und Simulation
Institut für Aeroelastik > Regelung aeroelastischer Systeme
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Milz, Daniel
Hinterlegt am:27 Jan 2025 10:52
Letzte Änderung:01 Sep 2025 15:08

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